پاورپوینت بررسی پایه مبانی نظری معماری
در تجزیه و تحلیل فرآیند طراحی، سوال کلیدی این است که آیا می توان توضیح واضحی درباره نحوه طراحی ارائه داد؟ اولین و خودجوش پاسخی که به ذهن می رسد این است؛ ارائه توضیحات طراحی غیرممکن است. به نظر من، فرآیند طراحی فوقالعاده اسرارآمیز است و یک فعالیت بسیار شخصی است که نمیتوان آن را به راحتی توصیف کرد. این به این دلیل است که به گونه ای رخ می دهد که توصیف آن غیرممکن است. شایان ذکر است که عمل و نظریه چیزهایی کاملاً نامرتبط هستند. به منظور کمک به توصیف فرآیند طراحی، از چندین نظریه استفاده شده است.
در پرتو این بحث، تمایز بین روش شناسی طراحی و نظریه بسیار مهم است. نظریه توضیحی است که هیچ نسخه ای ارائه نمی دهد، و همچنین دارای دیدگاه معماری نیست. یک روش، عملیات خاصی را که به دنباله کمک می کند، توضیح می دهد. اینها شامل تفکر شخصی، نمودارهای جریان و ماتریس است. ذکر این نکته ضروری است که این فرآیندها ممکن است در فرآیند طراحی مورد استفاده قرار گیرند یا نشوند. یک تئوری طراحی معماری یک روایت توصیفی در مورد نحوه عملکرد فرآیند طراحی ارائه می دهد.
طبقه بندی گیاه شناسی طراحی شده توسط لینائوس در سوئد به عنوان اولین تلاش اصلی برای حفظ نظم سیستماتیک در جهان طبیعی در نظر گرفته شد. این نشان می دهد که هنوز در مورد فرآیند طراحی اتفاق نظر وجود نداشته است. این طبقه بندی سیستم در تعریف فرآیند طراحی روشن شد. در نتیجه امروزه نیز از آن استفاده می شود. استفاده از عملکرد یک ساختمان برای تشریح فرآیند طراحی ناکافی است زیرا ساختمان ها بسته به هدف متفاوت هستند. علاوه بر این، هر روز طرح های مختلفی از ساختمان ها مطرح می شود.
فهرست مطالب
تئوری وتئوری پردازی چه فایده ای دارد؟
رویکرد تاریخی به نظریه معماری
رویکرد فلسفی به نظریه معماری
علت غایی آثار معماری چیست؟
معیارمعماری خوب چیست؟
دنيای جديد و معماری جديد0
تصور فضايی جديد
سوراخ سوزنی هنر مدرن
آیا می توانیم متفاوت باشیم ؟
درس ديدن
شهرما وشهر آنها
به هرحال شهراسلامی دارای ویژگیهای زیربوده است 0
نمونه شناسی معماری ازدیدگاه چارلزجنکس
معماری حبابگونه
معماری مبتنی بر اشکال زمین
معماری کیهانشناختی
الگوواره معماگونه
پیتر آیزنمن
پل شپارد
مایکل سورکین
اصولاً هر اثر معماری را میتوان از دو جنبه بررسی و تجزیه و تحلیل نمود
آفرینش
ادوارمعماری ایران
معماری دوره ساسانی0
آتشکده ها و چهار طاقيهای دوره ساسانی
بومی اندیشی وجهانی اندیشی درمعماری
ماهیت آفرینش درمعماری
پریروز وپس فردای معماری
آیا شناسایی میراث معماری لازم است؟0
فضا در عصر جدید0
شالوده شكني در تفكر
معماري ساختار زدا در مرحله پاياني
فضا با مفاهيم چندگانه
قلمرو معماری مدرن
ماهیت معماري
گونهشناسي معماري
آیا تدوين تئوري معماري لازم است ؟
نقد معماري ومعماری نقد
معماران
رويکرد فلسفي به نظريه معماري
تاريخ معماري
رويکرد توصيفي به تاريخ معماري0
رويکرد تحليلي به تاريخ معماري0
تعاریف و مفاهیم پایه ؛
آموزش معماري )
آثاروتاریخ معماری)
شکلها ، رنگها ، معناها00
عناصر شاخص جلوه بخشی به معماری از ديدگاه ادموند بيکن
آیا برای آنکه حقیقتاً خودمان باشیم نیازمند دیگرانیم؟
رنگ ها سه دسته اند
دریافت رنگها
مفهوم هویت
عمده ترین مشكلات معماری امروزایران، نكات ذكرشده درذیل است
تهران، از روستا به كلانشهر
گزیده ای از کتاب معماری معنا و مکان
ساختارشكنی كافی نیست
معمار- نقاش
خاک بازی در دنیای مدرن
قابلیتهای ویژه سفال در دكوراسیون
فراموشی از حضور شیشه در فرهنگ معماری0
میدان شهری، فضای فرهنگی
مارسل دوشان و هنر مفهومی
فلسفه دیکانستراکتیویسم و معماری
انسان و اثرات بصری شهر
نوشته های لویی کان
زبان آشکال
راب کریر Rob Krierکیست ؟
پلان آزاد سیحون0
کتاب بیوتکنیک !؟
همسایه همیشه معماری
” پيكر تراشي در نخستين سالهاي سده بيستم “
كانستروكتيوسيم
كانسترو كتيوسيم در روسيه
الكساندررودچنكو
نائوم كابو ، پيفسنر 0
پيكره تراشي ماشيني
پيكر تراشي سوررئاليسم
مفهوم زمان در هنر و معماري
منابع