چکیده:
بشر ، در طول تاريخ ، همواره به تلاشهاي گوناگوني دست زده تا باورها و آرمانهاي انساني خويش را در قالب اشكال مختلف بيان و به ديگران منتقل كند بي ترديد تاكنون اهميت هيچ يك از اين تلاشها به اندازه هنر ، در نمايان ساختن جوهر پندار و انديشه ي انسان در طول تاريخ فرهنگ و تمدن بشر گويا و ارزشمند نبوده همه هنرها به طور عرضي با همديگر ارتباط دارند، چراکه منشا همه آنها تجلي زيبايي است. اين زيبايي در معماري و مجسمه سازي به شکل نسبت هاي طول و عرض و ارتفاع اتفاق مي افتد. در يک چهره، تناسبات هستند که زيبايي مي آفرينند. گاهي هم تناسبات رنگ ها باعث ايجاد زيبايي مي شوند که در آنجا هم مجموعه فرکانس هاي نوري، تناسبات دلپذيري را به وجود مي آورند. در موسيقي هم نسبت هاي صوتي به زيبايي منجر مي شوند؛ نسبت هايي که به تناسب مي رسند. تناسب گاهي در وجه ديداري است و گاهي در وجه شنيداري. در مورد بويايي و بساوايي هم چيزهايي ذکر مي شود.
فرهنگسرای موسیقی ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه ها و هنرهای گوناگون فراهم می گردد.فرهنگسراها بر پایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت (کمیتی)،محتوا(درونمایه)و نهاد می پردازد.در این میان موضوع طرح، فرهنگسرای موسیقی می باشد که جزء فرهنگسراهای محتوا محور است. فضاهای تشکیل دهنده مجموعه ی موردنظر را می توان به سه حوزه آموزشی، فرهنگی و خدماتی، تفریحی و سالن کنسرت تقسیم کرد. که در آن علاوه بر برگزاری کنسرتها، سازماندهی به امر آموزش و در نهایت ایجاد یک مرکز و موزه موسیقی برای آشنایی با وسایل موسیقی نیز از اهداف پروژه بوده است.
فهرست مطالب
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده...........................................................5
مقدمه..........................................................26
فصل اول:ضرورت طرح مسئله
1-1-تبیین موضوع................................................29
1-2-دلایل انتخاب موضوع..........................................29
1-3-اهمیت و ضرورت انتخاب پروژه.................................31
1-4-اهداف کلان..................................................31
1-5-اهداف خرد..................................................31
1-5-1-تامین نیازهای فرهنگی.....................................32
1-5-2- اهداف زيست محيطي........................................32
1-5-3- اهداف كالبدي............................................32
1-6- معرفي روش و فرآيند طراحي..................................33
فصل دوم:طراحی اقلیمی وبررسی پیشینه تاریخی
بخش 1- مطالعات محیطی شهر تهران.................................38
2-1-موقعیت جغرافیایی...........................................38
2-1-1-موقعیت طبیعی.............................................38
2-1-2-توپوگرافی و ناهمواری های شهر تهران.........................38
2-1-3-ویژگی های اقلیمی.........................................39
1-تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی...........................39
2-تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی.....................................39
3-بررسی نمودار بیوکلماتیک شهر و انسانی تهران......................40
بخش 2:اصول طراحی اقلیمی........................................41
2-2-جهت گیری ساختمان با توجه به اقلیم..........................41
2-2-1- تهويه طبيعی در رابطه بااقليم............................43
2-2-2-فرم ساختمان در رابطه بااقليم ............................44
2-2-3-تعیین فرم ساختمان های بزرگ در رابطه بااقليم..............44
2-2-4-نتیجه گیری وتدابیراصول طراحی اقلیمی......................45
بخش 3- تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران..............46
2-3-1-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران.............49
2-3-2-کيفيت هوا در منطقه 22 شهرداري تهران.......................52
2-3-3-شبکه حمل و نقل منطقه 22 شهرداري تهران......................53
2-3-4-تحليل تقاضاي حمل و نقل در طرح تفصيلي موجود................54
2-3-5-بررسي قوانين واستانداردهاي زيست محيطي وتوسعه شهري.........54
2-3-6-تعيين ضريب تعديل زيست محيطي و شهرسازي......................58
2-3-7-طرح تدقيقي مکانيابي......................................59
فصل سوم: استانداردهای فضایی
-1-3فرهنگسرا....................................................66
-1-1-3استانداردهاي لازم براي طراحي فرهنگسرا ........................66
-2-3كتابخانه....................................................68
-1-2-3ميزان فضاهاي كتابخانه......................................68
-2-2-3ابعاد و استاندارد هاي پيشخوان و برگه دان......................68
-3-2-3استانداردابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها .........................69
-4-2-3استاندارد ميزها............................................70
-5-2-3نور پردازي.................................................71
-6-2-3آكوستيك...................................................72
-7-2-3تهويه ي مطبوع..............................................72
3-3-گالري ها...................................................72
3-3-1-ساختار عمومي گالري ها.....................................72
3-3-2-نورپردازي گالري ها........................................73
3-3-3-حركت و دسترسي گالري ها.....................................74
3-3-4-تهويه ي مطبوع.............................................74
3-3-5-آكوستيك..................................................75
3-3-6-تنظيم شرايط محيطي.........................................75
3-3-7-حريق.....................................................75
-4-3ساختار عمومي فضاهاي نمايشي...................................75
-1-4-3انواع وابعادسالن های تئاتر..................................76
-1-1-4-3انواع فعالیت.............................................77
-2-1-4-3اندازه ارکستر............................................78
-3-1-4-3سالن کنسرت..............................................78
-4-1-4-3محدودیت های بصری.........................................78
-2-4-3چیدمان....................................................78
-3-4-3شيب سالن نمايش.............................................82
-1-3-4-3دید.....................................................83
-2-3-4-3دیدمناسب................................................85
-4-4-3ظرفیت سالن................................................86
-1-4-4-3صندلي تماشاگران..........................................87
-2-4-4-3نوع قرارگیری صندلی دریک ستون............................88
-3-4-4-3نحوه قرارگیری صندلی برروی پله ها........................89
-4-4-4-3بالکن...................................................90
-5-4-3جایگاه ارکستر.............................................91
-1-5-4-3پرده نمایش..............................................91
-6-4-3تجهیزات...................................................92
-5-3فضاهای جانبی...............................................93
-1-5-3اتاق های تعویض لباس.......................................93
-2-5-3اتاق های آرایش و لباس.....................................95
-1-2-5-3نور در اتاق های آاریش...................................96
-3-5-3اتاق های تعویض لباس در کنسرت..............................96
-4-5-3اتاق های کارکنان..........................................96
-5-5-3اتاق نور و صدا...........................................97
98 اتاق گروه موسیقی....................................... - 6-5-3
اتاق استراحت گروه.......................................98-7-5-3
اتاق مطالعه.............................................98-8-5-3
اتاق مصاحبه.............................................98-9-5-3
قسمت اداری سالن.........................................98-10-5-3
بخش حسابداری...........................................98-11-5-3
-12-5-3اتاق آرشیو..............................................99
-13-5-3اتاق سخنراني............................................99
3-6-تسهیلات فنی...............................................99
3-7-فضاهای عمومی.............................................99
3-7-1-رختکن ها...............................................99
3-7-2-انبارآلات موسیقی........................................100
3-7-3-محل تجمع اعضای ارکستر..................................100
3-7-4-نور پردازي صحنه.........................................100
3-7-4-1-موقعیت منابع نور.....................................101
3-7-4-2-مکان های نصب تجهیزات نورپردازی دردیواروسقف...........102
3-7-4-3-نمونه ای ازقرارگیری تجهیزات نورپردازی................102
3-7-5-ورودي ها و خروجي هاي سالن.................................104
3-7-6-سالن انتظار.............................................104
3-7-7-کافی شاپ...............................................105
3-7-8-سرويس هاي بهداشتي........................................105
3-7-9-گيشه بليط فروشي..........................................105
3-7-10-راهروهاي سالن نمايش ....................................106
3-7-11-اتاق پروژ كتور وملحقات آن................................106
3-7-12-بخش خدماتی.............................................107
3-7-13-آکوستیک................................................107
3-7-14-ايمني از حريق...........................................108
فصل چهارم:مبانی نظری
4-1- مفاهيم و تعاريف موسيقي...................................111
4-2-1- تعريف موسيقي...........................................112
4-2-2- اجرای موسيقي...........................................114
4-2-3- انواع موسيقي...........................................115
4-2-3-1- موسيقي محلي..........................................120
4-2-3-2- موسيقي مذهبي ايراني..................................120
4-2-3-3- موسيقي ضربي – ضربدار.................................121
4-2-3-4- موسيقي يكنواخت.......................................121
4-2-3-5- موسيقي توصيفي........................................121
4-2-3-6- موسيقي دراماتيك......................................122
4-2-3-7- موسيقي سنتي..........................................122
4-2-3-8- موسيقي كلاسيك.........................................122
4-2-3-8-1-زمینه تاریخی و اجتماعی..............................123
4-2-3-8-2-نشانههای سبک موسیقی کلاسیک...........................126
4-2-3-8-3-ریتم،میزان وتمپودرموسیقی کلاسیک......................127
4-2-3-8-4-هارمونی و تنالیته...................................128
4-2-3-8-5-موتیف،تم،بسط وگسترش تمی.............................130
4-2-3-8-6-فرمهای مرسوم دوره کلاسیک.............................131
4-2-3-8-7-ارکستر و سازها......................................133
4-2-3-8-8-نگاهی به پدیده رواج موسيقي کلاسیک غرب درچین...........133
4-2-3-9-موسيقي افقی...........................................138
4-2-3-10- موسيقي الكترواكوستيك................................138
4-2-3-11- موسيقي الكترونيك....................................138
4-2-3-11-1-موسیقی پاپ.........................................138
4-2-3-11-2-تاریخچه موسیقی پاپ.................................140
4-2-3-12- موسيقي معماري.......................................141
4-2-4- نقش موسيقي در زندگي....................................142
4-2-5- جدول پيوندهاي موسيقي و معماري..........................142
4-2-5-1- نتیجه گیری...........................................143
4-2-6-سيري در فضاي موسيقي و معماری...........................144
4-2-6-1-انواع معماري.........................................144
4-2-6-2-رنگ؛حالت؛فضا در معماری...............................144
4-2-6-3-فضاي موسيقي امروز....................................145
4-2-6-4-پيوندهاوجدايي هاي دوجهان معماري وموسيقي..............146
4-2-6-5-مبناي آفرينش كالبدي موسيقي ومعماري...................146
4-2-7-ارتباط معماري وموسيقي..................................147
4-2-7-1-از معماري تا موسيقي..................................148
4-2-7-2-شعر درمعماري.........................................154
4-2-7-3-رابطه میان شعر وموسيقي...............................155
4-3-تاریخ موسیقی ایران........................................156
4-3-1-موسیقی ایران ازلحاظ مختلف تقسیم می شود..................159
4-3-2-طبقه بندی کنونی موسیقی ایرانی...........................159
4-3-3-سازهای موسیقی...........................................160
4-3-4-موسیقی پاپ فارسی........................................160
4-3-5-دوران زرین موسیقی پاپ فارسی.............................161
4-3-6-موسیقی پاپ فارسی بعدازانقلاب ایران.......................161
4-3-7- مليّتها و فرهنگها و سالن كنسرت..........................162
4-3-8- تكامل سالهاي كنسرت در طول تاريخ........................163
4-3-9-ويژگي ساختار صحنه در هنر يونان باستان...................163
4-3-9-1-ويژگيهاي تالار موسيقي ايراني............................166
4-3-10- مفاهيم عمومي صحنه و تالار...............................167
4-3-11- شباهتهاوتفاوتهاي صحنه و تالار...........................168
4-3-12- مفاهيم آكوستيكي........................................170
4-3-12-1-عوامل فيزیكي..........................................171
4-3-12-2-عوامل ذهني............................................172
4-3-13-انسان و طبيعت...........................................174
4-3-13-1-تاثیرطبيعت درزندگی مردم...............................174
4-3-13-2-طبيعت ومنظرگرايي......................................175
4-4-احکام و معیارهای نظری طراحی...............................176
4-4-1-آشنایی باگونه های تالار..................................176
4-4-2-ضرورت ها درطراحی سالن کنسرت و صحنه......................180
4-4-3-توصیه هایی در مورد اجرای سالن...........................182
فصل پنجم:نمو نه های موردی
5-1- معرفی و تحليل مصداقهاونمونههای تاريخی ايران..............186
5-1-1-اتاق موسیقی عالی قاپو...................................186
5-1-2-تکيه دولت...............................................188
5-1-3-تالار مدرسه دارالفنون....................................189
5-2- بررسی نمونه های داخلی....................................190
5-2-1-معرفی فرهنگسرای هنر.....................................190
5-2-1-1- ورودی.................................................191
5-2-1-2- اتاق کنترل............................................193
5-2-1-3- سالن های نمايش........................................193
5-2-1-4-کتابخانه...............................................194
5-2-1-5-کانون ها...............................................194
5-2-1-6- عمده ترين اهداف اين کانونها و گالریها.................197
5-3-1-تالاروحدت................................................198
5-3-2-سالن های نمایش..........................................200
5-3-3-مشخصات سن و صحنه .......................................201
5-4- بررسی نمونه های خارجی.....................................202
5-4-1-سالن کنسرت تنزیفه........................................202
5-4-1-1- مکان: جزایر قناری، اسپانیا............................202
5-4-1-2- فضای داخلی سالن.......................................203
5-4-1-3- بدنه سالن.............................................204
5-5-1- تالار کنسرت لوکزامبورگ..................................204
5-5-1-1- مکان: لوکزامبورگ......................................204
5-5-1-2- سرسرای ورودی..........................................206
5-5-1-3- طراحی داخلی...........................................207
5-5-1-4- حجم تالار موسيقی.......................................207
اپرای سيدنی................................................208-6-5
تحليل فضايي اپرای سيدنی..................................209-1-6-5
5-6-2-تعريف مسيردسترسی به بنا.................................210
فصل ششم:فضاهای مورد نیاز در طرح
6-1-فضاهای موردنیاز در طرح....................................216
6-1-1-فضاهای حوزه آموزشی......................................216
6-1-1-1-کلاس های نظری..........................................216
1-1-فضاهای تشکیل دهنده........................................216
1-2-استانداردها...............................................216
1-3-سطح سرانه کلاس ها..........................................216
1-4-میزان نور.................................................217
6-1-1-2-کلاس های عملی..........................................217
2-1-فضاهای تشکیل دهنده........................................217
2-2-کلاس موسیقی................................................217
2-3-کلاس های انفرادی موسیقی....................................217
2-4-کلاس های جمعی موسیقی.......................................217
2-5-استودیو ضبط و ساخت موسیقی.................................218
6-2-1-فضاهای حوزه فرهنگی......................................218
6-2-1-1-کتابخانه..............................................218
1-1-فضاهای تشکیل دهنده........................................218
1-2-استانداردها...............................................218
1-3-میزان نور.................................................218
6-2-1-2-سالن اجتماعات.........................................219
2-1-فضاهای تشکیل دهنده........................................219
2-2-استانداردها...............................................219
2-3-ورودی ها و خروجی های سالن.................................219
2-4-راهروهای سالن.............................................219
2-5-صحنه......................................................220
2-6-پایه های تئوری آکوستیک در تالار............................220
2-7-طراحی تالار................................................220
6-3-1-فضاهای حوزه خدماتی و تفریحی.............................221
3-1-بوفه......................................................221
3-2-فضای اداری................................................221
3-3-واحد سمعی و بصری..........................................222
3-4-ساختمان بازارچه...........................................222
3-5-انتشارات..................................................222
3-6-نمازخانه..................................................222
3-7-فضای سبز..................................................222
3-8-نگهبانی...................................................223
3-9-آبدارخانه.................................................223
3-10-پارکینگ..................................................223
3-11-موتورخانه................................................223
3-12-انبار وسایل نظافت........................................223
3-13-سرویس های بهداشتی........................................223
فصل هفتم:برنامه فیزیکی طرح
7-1- برنامه فیزیکی طرح........................................226
7-1-1-سالن چندمنظوره..........................................226
7-1-2-فضای آموزشی واداری......................................227
7-1-3-موزه ها،گالری هاونمايشگاهها.............................228
7-1-4-فضاهای خدماتی...........................................229
فصل هشتم:روندرسیدن به طرح
-1-8توصیف ایده کلی طرح.........................................231
-2-8احکام استخراجی ازمنبع موسیقی...............................232
-1-2-8حرکت عمودی وافقی...........................................234
8-2-2-حرکت موجی...............................................235
8-3- پیشنهاد سيستم سازهاي.....................................236
8-3-1- سيستم سقف..............................................237
8-3-2- سقف آمفي تئاتر.........................................237
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
فصل دوم
تصویر 2-2 : تابش خورشید در فصول سال............................42
تصویر 2-2-1 : جهت استقرار ساختمان..............................44
تصویر 2-3: منطقه ۲۲ شهرداری تهران................................46
تصویر2-3-1- مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران........49
تصویر2-3-2-محدوده بندی منطقه ۲۲ شهرداری تهران.....................50
فصل سوم
تصویر3-1-1:نمونه لابی فرهنگسرا..................................67
تصویر3-2-1:نمونه کتابخانه فرهنگسرا.............................68
تصویر3-2-2:نمونه استاندارد ميزها کتابخانه.......................70
تصویر 3-4-1: سالن کنسرت تنزیفه.................................76
تصویر3-4-2: سالن تئاتر.........................................77
تصوير3-4-2-1: چيدمان دايرهوار..................................79
تصوير3-4-2-2:دياگرام صحنه دوطرفه...............................79
)سالن باصحنه دوطرفه................80 Transverse Stageتصوير3-4-2-3: (
تصوير3-4-2-4: Theatre, Mannheim, 1957 in use at Mannheim..................80
....................................80The transverse spaceتصویر3-4-2-5
..................................80The Theatre Epidaurusتصوير3-4-2-6:
تصوير3-4-2-7:چيدمان دايرهوار...................................81
.....................................81The Theate Bosraتصوير3-4-2-8:
تصوير3-4-2-9:ديد نامطلوب.......................................81
تصوير3-4-3-1:ديد...............................................83
تصوير3-4-3-2:خطوط ديد..........................................83
تصوير3-4-3-3:خطوط ديد..........................................84
تصوير3-4-3-4: خطوط ديد.........................................84
تصوير3-4-3-5:خطوط ديد افقي.....................................84
تصوير3-4-3-6:برقراري ارتباط مناسب بين تماشاچي وبازيگر..........85
تصوير3-4-3-7:ديد مناسب.........................................85
تصوير3-4-3-8:نمايش انواع چيدمان صندلي..........................86
.....................................87seating with arms: 1-4-4-3تصوير
.....................................89continual seating-4-4-2: 3تصوير
تصوير3-4-4-3:نحوه قراگيري صندلي برروي پلههاي بالكن.............89
تصوير3-4-4-4-1: پله فرار بسته..................................90
تصوير3-4-4-4-2:پله فرارباچشم پله................................90
تصوير3-4-4-4-3:ارتباط بين دوپله فرار............................90
تصوير3-4-4-4-4: پلان تخليه تئاتر تريپر..........................90
تصوير3-4-4-4-5:پلان تخليه تئاتر لئون.............................90
تصوير3-4-5: جايگاه اركستر......................................91
تصوير3-4-5-1:موقعيت قرارگيري پردههانسبت به هم..................92
تصوير3-5-1:اتاقهاي تعويض لباس براي گروه كر.....................94
تصوير3-5-2: اتاق تعويض لباس براي كادر فني......................94
تصوير3-5-3: تعويض لباس براي گروه باله..........................94
تصوير3-5-4:اتاق تعويض لباس براي 4 نفر..........................94
تصوير3-5-5: اتاق تعويض لباس تك نفره............................95
تصوير3-5-4-1:اتاق تمرين معمولي.................................97
تصویر3-5-4-2 : صحنه تمرين بزرگ.................................97
تصوير3-7-4:نور متمركزازدوسمت و نورمتمركزازبالا.................101
تصوير3-7-4-1: موقعيت منابع نور................................101
...........102(SLOT WALL)تصویر3-7-4-2-1:تجهيزات نورپردازي درديواره
تصوير3-7-4-2-2: نمونهاي از قرارگيري تجهيزات درديوار...........102
تصوير3-7-4-3-1:استانداردهاي تجهيزات نورپردازي كه درسقف قرارميگيرد ...................................................................103
تصوير3-7-4-3-2:اتاق كنترل.....................................104
فصل چهارم
.........................................138POP MUSIC: تصویر4-2-3
تصویر4-2-6-2:رنگ، حالت، فضا درمعماري.........................145
تصویر4-2-6-5:علایم بصری جوهره ی کالبدی........................147
تصویر4-2-7:تناسبات دروجه دیداری...............................148
تصویر4-2-7-1:نمونه ای ازفضای معماری..........................149
تصوير4-4-1: صحنه يكطرفه.......................................178
تصوير4-4-2:صحنه دوطرفه........................................178
تصوير4-4-3: صحنة فروبرده شده..................................179
فصل پنجم
تصوير5-1-1: سقف چيني خانه عالي قاپو...........................187
تصوير5-1-3: نقشه طبقه همكف دارالفنون..........................190
تصوير5-1-4:نقشه تالارهاي دارالفنون............................ 190
تصویر5-1-5:برش طولي ازحياط وتالاردارالفنون.....................190
تصوير5-2-1: فرهنگسراي هنر.....................................191
تصوير5-2-2:نمای ورودی فرهنگسرا................................191
تصوير5-2-1-1:نمای ورودی سالن آمفی تئاتر.......................192
تصویر5-2-1-3:سالن آمفي تئاتر فرهنگسرای هنر....................193
تصویر5-2-1-6:فضای داخلی فرهنگسراي هنر.........................197
تصویر5-2-1-7:فضای میانی فرهنگسراي هنر.........................198
تصویر5-2-1-8:راهروی فرهنگسراي هنر.............................198
تصویر5-3-1-1:تالاروحدت.........................................199
تصویر5-3-1-2:فضای داخلی تالار رودکی............................199
تصویر5-3-2: سالن تالار رودکی...................................200
تصویر5-3-3: سن و صحنه تالار رودکی..............................201
تصوير5-4-1: حجم سالن کنسرت تنزیفه..............................203
تصوير5-4-2: نمای سالن کنسرت تنزیفه............................203
تصوير5-4-3: بام سالن کنسرت تنزیفه.............................203
تصوير 5-4-1-2: داخل سالن كنسرت تنزیفه..........................204
تصوير 5-5-1: پلان تالار کنسرت لوکزامبورگ.........................205
تصوير 5-5-2: ساخت تالار کنسرت لوکزامبورگ........................205
تصوير 5-5-1-2:سرسراي ورودي تالارکنسرت لوکزامبورگ................206
تصوير 5-5-1-3: تالارکنسرت لوکزامبورگ............................207
تصوير 5-5-1-4: حجم تالار كنسرت لوكزامبورگ........................208
تصویر5-6: اپرای سيدنی..........................................208
تصویر5-6-1:تعریف مسیراپرای سيدنی...............................210
تصویر5-6-2-1:مسيردسترسی بنای اپرای سیدنی.......................210
تصویر5-6-2-2: ديد کاملی ازطرح برونگرای اپرای سیدنی.............211
تصویر5-6-3-1:کنسرت هال بزرگ والت دیسنی.........................213
تصویر5-6-3-2:کنسرت هال بزرگ والت دیسنی.........................213
فهرست جداول
عنوان صفحه
فصل دوم
جدول 2-1 : انواع آلاينده های منتشره ازمنابع ساکن در منطقه 22 شهرداري تهران...........................................................53
جدول 2-2 : ضرايب تعديل زيست محيطي و شهرسازي.........................59
فصل سوم
جدول 3-1 : روشنايي توصيه شده براي مطالعه.........................71
فصل چهارم
جدول 4-1 : جدول پيوندهاي موسيقي و معماري...................142
فصل ششم
جدول6-1 :ابعاد سِن برای استفاده های مختلف..................220
جدول6-2 : حداکثر حجم تالار بر اساس نوع سرچشمه صدا..........221
فصل هفتم
جدول 7-1 : برنامه فیزیکی تالار 350 نفره.....................227
جدول 7-2 : برنامه فیزیکی فضاهای آموزشی.....................228
جدول 7-3 : برنامه فیزیکی فضاهای اداری......................228
جدول 7-4 : برنامه فیزیکی نمايشگاهها.......................229
جدول 7-5 : برنامه فیزیکی فضاهای خدماتی.....................229