پاورپوینت بررسی معماری مدرسه خان شیراز
یکی دیگر از ویژگی های مدرسه تناسب هندسی و عددی آن است که از منظر روانشناسی به آن می نگریست و در ترکیب بنا اعداد مقدس و «جبری» و «اقدامات طلایی» را در نظر گرفته است به طوری که توانسته است از همین نسبتها، حس نظم را در نظم ایجاد کنید. فضاسازی می کند و به کثرت اجزای ساختمان وحدت می بخشد و مجموعه ای را به عنوان یک واحد زیبا جلوه می دهد و از این طریق امکان تداوم آن را افزایش می دهد و بر قداست آن می افزاید. از این رو در ساختمان ورودی مدرسه اصلی با سلیقه ای خاص - بدون احتساب راهروها - اندازه های عددی 10، 12 و 16 متر برابر با ابعاد کعبه رعایت شده است و در تنظیم تناسبات مدرسه. طرح، "پیمون یا ماژول" استفاده شده است. بر اساس 30 قسمت است که عدد 30 برابر با اسم "یا واحد" با حروف جمله است. اما خیلی دوست داشت کار را با یاد خدا شروع کند و تعداد پنجره های ساختمان 92 برابر نام مبارک حضرت محمد (ص) است. از طرفی از مجموع حجره ها، ایوان ها، راهروها، پلکان ها، مناره ها که عناصر اصلی به شمار می روند و در عین حال شکلی نمادین دارند عدد 92 و از مجموع تعداد اصلی عناصر غرفه ها، مدارس، راهروها، راه پله ها و رواق ها که هر کدام در استان بیانی نمادین دارد، عدد مبارک آن 110، نام حضرت علی (ع) و مدرس صدرا دارای دو اورسی و هفت است. درهایی که هر کدام 14 در دارند. به طور خلاصه این ساختمان دارای 72 آلاچیق است. 12 راهرو در هر طبقه دارای 5 معلم، 4 ایوان، یک مسجد، یک معلم گاهشماری و دو مناره - مانند دو دست مظلوم آرزوی حقیقت - که گروهی تنگ نظر و لجوج از روی ناآگاهی به آن حمله کردند. جنایت شیعه آنها سقوط کردند و هنوز هیچ مردی پیدا نشده است که آن را مانند بلندترین مناره شهر به آسمان ببرد.