خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      

Error loading images. One or more images were not found.

فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت بررسی تکیه بیگلربیگی

   تعدادبرگ: 46 اسلاید دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 8000 تومان   حجم فایل: 20 kb  تعدادمشاهده  75


دانلود پاورپوینت بررسی تکیه بیگلربیگی 
28 اسلاید دارای نقشه و تصاویر
 
تکیه بیگلربیگی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در خیابان مدرس مقابل مسجد جامع قرار دارد.ساخت این تکیه در سال ۱۳۰۹ ه . ق توسط مرحوم خادم الحسین عبدالله خان فراش باشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و منتفذ کرمانشاه در دوره قاجار شروع و عملیات ساختمانی آن در سال ۱۳۱۵ ه.ق در واقع ۶ سال بعد به اتمام رسید.
 
همچنین تزیینات گچبری و آیینه کاری آن در سال ۱۳۲۶ ه. ق تکمیل شد.
 
مساحت تکیه بیگلربیگی:
 
مساحت تکیه بیگلربیگی در قدیم ۴ هزار متر مربع که در ناحیه چپ و راست درب ورودی یعنی درب اصلی وجود دارد که قبلا از خانه سمت چپ تکیه که مشرف به تکیه می شد برای مهمانان غریبه و نا آشنا و از سمت راست تکیه برای احشام و دام و نیز درب اصلی برای مهمانان درجه یک استفاده می شد که در حال حاضر آن در خانه تفکیک شده و در حال حاضر به ۲ هزار متر رسیده است.
 
 
 
 
 
تعداد درب های ورودی:
 
تکیه بیگلر بیگی دارای سه درب ورودی است .ورودی اصلی آن در جبهه جنوب شرق قرار دارد. سر در ورودی به وسیله مقرنس های گچی و گچبری های برجسته تزیین شده است. همچنین در دو طرف ورودی دو ردیف طاق نما دیده می شود طاق نمای ردیف پایین مانند سر در ورودی با مقرنس های گچی و گچبری های زیبا تزیین شده است.اما داخل طاق نماهای ردیف فوقانی با پیکره های گچی از شخصیت های دوره قاجاریه زینت یافته است.
 
پس از سر در ورودی فضای هشتی قرار دارد در دیوارهای این فضا طا قچه هایی ایجاد شده و سقف آن با رسم بندی های آجری تزیین شده است.
 
در ضلع شمالی هشتی درگاه چوبی وجود دارد که از طریق آن می توان وارد خانه های وابسته به تکیه شد. پس از هشتی دالان نسبتا درازی قرار دارد که به حیاط اصلی تکیه منهی می شود.
 
سقف دالان نیز با تزیینات معقلی مزین شده است.
 
در ضلع جنوبی دالان دو درگاه چوبی ایجاد شده است و از طریق آنها می توان به خانه های جبهه جنوبی تکیه دسترسی یافت.
 
در ضلع شمالی ورودی دیگری که از طریق آن به  کوچه بن بست منتهی می شود. از طریق این ورودی می توان به فضاهای مسکونی ضلع شمالی تکیه دسترسی پیدا کرد.
 
ورودی سوم در جبهه جنوب غربی است.
 
حیاط تکیه بیگلربیگی:
 
تکیه بیگلر بیگی دارای حیاط نسبتا وسیعی است که کف آن در حدود دو و نیم متر پایین تر از خیابان است. در وسط حیاط  حوض بزرگی دیده می شود . این حیاط در ایام محرم انبوه عزاداران را در خود جای می دهد.با توجه به چنگک های باقی مانده در قسمت ایوان غربی به نظر می رسد در فصل زمستان نیز با برپایی چادر در این حیاط از عزاداران استقبال می شده است.
 
ازاره حیاط سنگی است و در برخی قسمت ها به ویژه بر روی پایه به وسیله پلاک های سنگی با نقوش هندسی و گیاهی تزیین شده است.
 
اطراف حیاط به وسیله فضاهای متعددی احاطه شده است.
 
فضاهای بخش های شمالی شرقی و جنوبی حیاط کارکرد مسکونی داشته و در بخش غربی نیز گنبد خانه حسینی قرار گرفته است.
 
بخش شرقی حیاط شامل فضاهایی دو طبقه است.
 
اتاق های تکیه بیگلربیگی:
 
تکیه دارای ۲۴ اتاق می باشد.
 
طبقه اول راه دسترسی به این اتاق ها از طریق پلکان های داخل حیاط صورت می گیرد . کف این اتاق ها یک متر بالاتراز کف حیاط است. در داخل هر یک از این اتاق ها طاقچه های متعددی دیده می شود و اینکه طاقچه ها به صورت دو طبقه بوده که در هر اتاقی مثلا ۱۶ طاقچه وجود دارد.که برای نگهداری و محافظت از وسایل خود از آن استفاده می کردند و وسایل مهم تر را در طاقچه های بالا تر می گذاشتند.
 
ارتفاع فضاهای طبقه دوم یک و نیم متر است و از این فضاها جهت انباری استفاده می شده است. راه دسترسی به طبقه دوم از طریق رشته پلکانهای پرپیچی که در اتاق جنوب شرقی ایجاد شده است صورت می گیرد.
 
در ضلع شمال شرقی حیاط آشپزخانه وجود دارد که در ایام محرم جهت تهیه غذای عزاداران مورد استفاده قرار می گرفته است.در این بخش مجموعه ای از اتاق ها قرار دارد .
 
بخش جنوبی حیاط شامل چهار فضا است که سه فضای آن دارای ارسی است .راه دسترسی به این فضاها از طریق پلکان سنگی داخل حیاط است . کف این فضا نیز در حدود یک متر بالاتر از کف حیاط است.
 
بخش شمالی حیاط دارای دو طبقه و یک زیر زمین است راه دسترسی به زیر زمین از طریق پلکانی در حیاط صورت می گیرد.
 
زیر زمین تکیه شامل :حوضخانه، محل استراحت تابستانی و تعدادی اتاق است.
 
تکیه قبلا به صورت آجر فرش بوده کف حسینیه نیز از سرامیک های طرح سنتی است که قدیمی بودن بنا را نشان می دهد.
 
سقف حوضخانه و استراحت گاه تابستانی با تیره های چوبی و تخته کوبی پوشیده شده است و اتاق های اطراف دارای طاق های آهنگ آجری است . سقف هر یک از این اتاق ها با گچبری های زیبا یی تزیین شده اند.همچنین در حد فاصل حوضخانه و محل استراحت گاه دو ستون زیبایی چوبی وجود دارد که ساقه ستون ها به صورت چند وجهی و سر ستون ها از نوع سر ستون های چوبی است.
 
این مجموعه به شیوه مقرنس کاری تزیین شده است ،در طبقه اول بخش شمالی شاه نشین قرار دارد و اطراف آن را فضاهای متعددی احاطه کرده است. فضای شاه نشین مشرف به حیاط  دارای ارسی چوبی بسیار زیبایی است.
 
دو طرف ارسی با ستون نماهای گچی تزیین شده است .
 
ساقه این ستون نما دارای تزیینات قاشقی و سر ستون ها از نوع سر ستون های بیزانس است که با نقوش گل وگیاه تزیین شده است . قسمت داخلی شاه نشین نیز با تزیینات گچبری مزین شده است نقوش ایجاد شده شامل طرح های هندسی ، نقوش گیاهی، قاب بندی ها ، نقش عقاب و ستون های گچی است.
 
در بخش فوقانی شاه نشین قاب گچی دیده می شود که در داخل آن جمله (یا ابا عبدالله الحسین و تاریخ ۱۲۶۲) نوشته شده و به نظر می رسد تاریخ مذکور زمان تکمیل گچبریهای تکیه بوده است.
 
احتمالا از اتاق شاه نشین جهت پذیرایی و ملاقات افراد با بیگلربیگی استفاده می شده و اتاق های اطراف شاه نشین و طبقه فوقانی که دارای تزیینات گچی است فضاهای استراحت بوده است. اطراف پنجره های فضای بخش شرقی نیز دارای تزیینات آجر کاری است.
 
در داخل یکی از اتا ق های طبقه فوقانی دو ستون گچی بسیار زیبا وجود دارد پایه ستون ها مربع شکل و ساقه ستون ها دارای شیارهای پیچی است . همچنین سر ستون ها از نوع سر ستون های بیزانسی است که با نقوش گل و گیاه تزیین شده اند.
 
مهمترین قسمت تکیه بیگلر بیگی بخش غربی آن است و گنبد خانه حسینیه در آن قرار دارد . این قسمت شامل ایوان نسبتا بزرگی است که از طریق یک رشته پلکان سنگی سه پله ای به حیاط تکیه راه دارد .
 
دو ستون چوبی  نسبتا بلند و دو ستون نما دیده می شود .سطح هر یک از این ستون ها دارای اندودی از گچ است.همچنین سر ستون های آنها از نوع سر ستون های بیزانس است که با گچ بری های گل وگیاه تزیین شده است.
 
سقف ایوان نیز دارای تزیینات منبت کاری است. از طریق یک در بزرگ چوبی با ارسی زیبا می توان وارد فضای اصلی حسینیه شد.حسینیه فضایی دو طبقه و در هر طبقه آن شش اتاق ساخته شده است.
 
سقف حسینیه دارای پوشش گنبدی است و نمای بیرونی آن شیروانی و نمای داخلی آن با آیینه کاری های زیبا تزیین شده است .در هر یک از گوشواره های فضای حسینیه پنجره ای با طاق هلالی وجود دارد و اطراف آن به وسیله آیینه کاری جملات (لااله الا الله محمد رسول الله )و(علی ولی الله) نوشته شده است.
 
از دیگر تزیینات فضای حسینیه ستون نماهای گچی ، طرح های هندسی ، نقوش گیاهی و قندیل های شمع سوز است.
 
آیینه کاری فضای حسینیه در سال ۱۳۲۶ توسط استاد محمد علی تهرانی انجام گرفته است.در ضلع جنوبی حسینیه ارسی زیبایی با شیشه های الوان وجود دارد که حسینیه را به حیاط کوچکتری مرتبط می سازد.از طریق این حیاط می توان وارد مجموعه حمام بیگلربیگی شد.
 
از فضای ضلع  جنوبی حسینیه برای اقامت خانم ها به هنگام مراسم عزاداری و همچنین نگهداری وسایل و لوازم مراسم عزاداری استفاده می کردند .در ضلع غربی حسینیه نیز شاه نشین بزرگی وجود داشته که در سال های گذشته به علت تعریض خیابان مدرس تخریب شده است.
 
ثبت تکیه بیگلربیگی:
 
این تکیه در سال۱۹/۹/۱۳۷۵ به شماره ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و هم اکنون مورد بازدید علاقه مندان به هنر موزه و معماری قرار می گیرد.
 
در سال ۱۳۸۰ میراث فرهنگی آن را خریداری کرد ودر سالهای ۱۳۸۱و ۱۳۸۲ کارهای مرمتی آن را انجام داده است و در سال ۱۳۸۳ به عنوان موزه خط و کتابت افتتاح شد که خطوطی به عنوان نستعلیق شکسته درباره موضوعات اجتماعی ،سیاسی که در ضلع شمالی در معرض دید می باشد.
 
در سال ۱۳۸۷ در ضلع جنوبی بنای موزه پارینه سنگی زاگرس توسط میراث فرهنگی افتتاح شد که مربوط به انسانهای غارنشین و انسانهای راست قامت و نئاندرتال و انسانهای هوشمند را به ما نشان می دهدکه در آن ابزارهای مانند چاقو و داس ونیزه که درست کرده وبرای شکار حیوانات استفاده می شده و همجنین سنگ هایی که در غارهای اطراف کرمانشاه و لرستان کشف شده و در موزه جمع آوری شده ودر معرض دید بازدید کنندگان می باشد.
 
 
 
اهمیت بنا:
 
اهمیت بنا به دلیل وجود آن در مرکز شهر می باشد دارای جذبه گردشگری و تاریخی می باشد واینکه در مجاورت بازار سنتی کرمانشاه است و کاربرد تاریخی و سنتی دارد.و به خاطر همین تکیه نیز از بازار دیدن می کنند و باعث درآمد و اشتغال زایی هم برای بازار و هم تکیه می شود.
 
تعداد گردشگرها در بازدید تکیه:
 
بیشتر بازدید ها در ایام نوروز می باشد که حدود  ۳تا ۴ هزار نفر در ایام نوروز از آن دیدن کرده ولی در ایام تابستان بازدید کم تری نسبت به ایام نوروز می باشد.
 
آمار بازدید کنندگان در طول سال در هر ۱۰ روز ۴۰ تا ۵۰ نفر بازدید کننده می باشد.
 
برای دانشجویان و دانش آموزان و کاروان هایی که از مناطق دیگر می آیند به صورت رایگان می باشد.
 
قسمت های واگزار شده تکیه:
 
مساحت کلی بنا در ابتدا ۴ هزار متر بود که در واقع به دلیل واگزاری قسمتی از بنا در زمان پسر نوه عبدالله خان و در زمان های بعدی قسمت زیادی ازآن واگزار شده از جمله مهمان خانه بنا ، حمام ، آشپزخانه و محل چراگاه های بنا واگزار شده است.
 
معماری بنا:
 
نوع معماری مربوط به دوره قاجاریه است که به شکل هلالی مانند می باشد.
 
در ضلع غربی از نوع معماری زندیه استفاده شده که به شکل هشتی مانند است که محل دارالحکومه عبدالله خان بوده و نیز محل زندگی برادران و پسرهای وی بوده است..
 
 
 
حسینیه:
 
در ضلع شرقی در واقع یک حسینیه است که در سال ۱۳۲۶ ه.ق ساخته شده و حدود ۹۰ سال نیز قدمت دارد در نوع خود در بحث آینه کاری بی نظیر است که آینه ها را با شیره انگور و یک مواد سیمانی مخصوص آینه ها را نصب می کردند که هنوز بعد از ۹۰ سال آینه ها هیچ آسیبی ندیده اند که به وسیله شخصی به نام آقای محمد علی تهرانی از اساتید برجسته کشور در آن زمان این آینه کاری و گچ بری انجام شده است.
 
در قسمت های از حسینیه در قسمت سر اتاق ها از خطوط کوفی به رنگ آبی استفاده شد که کلمه( محمد رسول الله) و( علی ولی الله ) به راحتی قابل مشاهده است.
 
اتاق شاه نشین تکیه:
 
در ضلع شمالی یک اتاق وجود دارد که به اتاق شاه نشین معروف است که در واقع محل ملاقات عبدالله خان با والیان یا کسانی که از مرکز حکومت می امدند بود.
 
زیر زمین تکیه:
 
در ضلع شمالی بنا یک زیر است که در واقع نشیمن گاه تابستانی بوده و پنجره های زیر زمین به پنجره مشبک شکل یا زنبوری معروف است که در واقع کار بادگیر را انجام می دهد و داخل زیر زمین یک حوزچه است که باعث خنک تر شدن هوای آنجا می شد و ایجاد نسیم می کرد که به راحتی زندگی کنند.
 
مشکلات بنا:
 
بنا مشکل خاصی ندارد تنها مشکل آن باز نشدن درب ورودی جنوب شرقی می باشد که که مهم ترین درب نیز آن می باشد علت باز نشدن درب وجود خانواده ای است که در آن زندگی می کنند و حاضر به ترک آنجا نمی باشند .و باز شدن آن ورودی باعث افزایش بازدید کننده می باشد و به بنا یک رونق خاص دیگر می دهد.
 
مرمت و بازسازی:
 
مرمت های انجام شده در قسمت هایی از دیواری که در ضلع غربی، کف اتاق ها که سرامیک شده ، کف حیات که مجددا آجر فرش شده ، سقف بنا ، نقاشی های درون آن و باز سازی بنا می باشد.
 
نگهداری از اسناد:
 
در تکیه برای نگهداری ازبعضی اسناد از آنها یک نمونه کپی گذاشته اند که اسناد اصلی خراب نشود.
 
آثار مربوط به دوره خط و کتابت مربوط به زمان قاجار است .
 
آثار مربوط به دوره پارینه سنگی که انسانهای قدیمی ۹۰ هزار سال پیش را نمایش می دهد.که با همکاری آقای فریدون بیگلری باستان شناس و معاونین سازمان  جمع آوری شده است.
 
و خود کتیبه ۱۲۰ سال قدمت دارد که در زمان قاجاریه بوده است.
 
تکیه در سالهای جنگ در اجاره بوده است.
 
جمع آوری خود اسناد خطی از خاندان بیگلربیگی خریداری شده و در اختیار میراث فرهنگی می باشد.
 
قدیمی ترین اثر در تکیه مربوط به دوره پارینه سنگی می باشد.
 
میزان درآمد تکیه:
 
تا سال ۱۳۸۷ ورود برای افراد رایگان بوده و از نوروز سال ۱۳۸۸ به بعد ورودی برای هر نفر ۲۰۰ تومان می باشد.
 
وبرای استفاده مسافران و بازدید کنندگان در خیابان سبزه میدان که در مجاورت تکیه است امکان استفاده از پارکینگ می باشدودر درنزدیکی محل تکیه هتل و مهمان خانه  ومساجد متعددی قرارداردکه برای حال رفاه گردشگرها مورد استفاده می باشد.


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت بررسی تکیه بیگلربیگی ,28 اسلاید دارای نقشه و تصاویر , ,تکیه بیگلربیگی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در خیابان مدرس مقابل مسجد جامع قرار دارد.ساخت این تکیه در سال ۱۳۰۹ ه . ق توسط مرحوم خادم الحسین عبدالله خان فراش باشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و منتفذ کرمانشاه در دوره قاجار شرو,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل معماری حیاط‌های مساجد تاریخی ایران
پاورپوینت تحلیل بررسی هندسه و تناسبات در معماری مسجد جامع قزوین
پاورپوینت تحلیل بررسی مسجد اشترجان فلاورجان
پاورپوینت بررسی مسجد جامع نایین اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع نایین
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع تهران به همراه تصاویر و نقشه ها
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد شاه مشهد یا مسجد 72 تن مشهد
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد فرح آباد ساری
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد رنگونی ها آبادان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جمکران قم
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع ارومیه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع بروجرد
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد بایبارس اول در قاهره/مصر
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مناره های دوره سلجوقی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع یزد
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع كبير يزد
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مجموعه امیرچَقماق یا امیرچخماق یزد
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عتیق اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد النبی
پاورپوینت معماری مسجد قاضی خسرو بیگ در سارایوو گوهری از معماری اسلامی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد