خلاصه: معرفی مسجد "ظوار" درهرات ازسال 845 هجری: نوشتهها تزئینات کتیبههای مسجد "محراب و نوشتهها و تزئینات آن،گنبد،طاقها، گچبریها، کاشی کاریها و خطوط ثلث و کوفی روی کاشیهای محراب.
از شاهکارهای هنر تیموریان هرات محراب زیبای، مسجد دوره شاهرخ میرزا
مسجد غلوار (مسجد حوض کرباس) هرات مسجدیست که کتیبه یی در سمت شرقی مسجد به کاشی معرق بخط زیبای ثلث نمودار است. حصه بیرونی مسجد هیچ تزئین ندارد کاشیهای سقف خانه ظاهراً ریخته است و ازین مسجد خیلی زیبا جز محراب نفیس و مزین چیزی نمانده است «مسجد رفته و محرابش بجاست».
کتیبه بنای مسجد غلوار:
بماند سالها این نظم و ترتیب
غرض نقشیست کز ما یاد ماند
مگر صاحبدلی روزی برحمت
تمت هذه العماره المبارکه الشریفه ز ما هر ذره خاک افتاده جائی
که هستی را نمیبینم بقائی
کند در کار مسکینان دعائی
فی مشهور سنه خمس و اربعین و ثمانمائه
این مسجد را عوام از زمان عمربن عبدالعزیز میدانند اما از کتیبه آن عهد شاهر خی نمودار است که سال 845 را میرساند. در پیشانی محراب این آیه قوله تعالی «فنادته الملائکه و هو قائم یصلی فی المحراب» به کاشی لعابی سفید در سطح لاجورد پرکاری شده که هنر اعلی معرق در آن تجلی میکند در اطراف محراب آیه الکرسی بخط ثلث در عصر جعفر بایسنقری نوشته شده و شاید این خط عالی و پخته و زیبا نیز از جعفر جلال باشد که خطوط ثلث مصلای هرات را نگاشته است و از بزرگترین ثلث نویسان آن دوره بوده است. این محراب مظهر اعلی صنایع و هنر تیموریست از نگاه آنکه در گوشه یی قرار یافته چشم بد دور از آسیب زمان برکنار مانده کتیبه آن بخط ثلث و اشعار فارسی بصورت مطلع بخط ثلث نگاشته آمده است.
که کاتب سحرپرداز آن در واقع پیدا کرده است. مسجد دارای سه گنبد میباشد که محراب در وسط مسجد جا گرفته قرار دارد گچ بری و گلهای خیال انگیز و دلنشین داشته است که از اثر بی ذوقیها و یا بی شعوری گلکار زیر پلاستر هنر آرایی میکند و گاه گل آن همه نقوس را بزیر سایه خود قرار داده و نامعلوم ساخته است. این مسجد از شهر تقریباً چهار کیلومتر فاصله دارد و بطرف غرب هرات در حوض کرباس واقع میباشد صحن آن خیلی وسعت ندارد و خصوصیات محراب آن بدینگونه است.