پاورپوینت تحلیل نقش هنر و معماری اسلامی مسجد جامع ورامین
این مسجد در چهل و دو کیلومتری جنوب تهران، مسجد جمعه ورامین در سال 1322 به دستور ابوسعید، پسر و جانشین اولجیتو ساخته شد. این مسجد بیشتر به این دلیل شناخته شده است که اولین نمونه باقی مانده از دوره مغول است و در نظر داشت طرح چهار ایوان ایده آل را در یک ساخت بپذیرد. این طرح ایدهآل در مسجد جامع زواره که نمونه اولیه این نوع مسجد بود که در دوره سلجوقی توسعه یافت، سرچشمه گرفت. اما مسجد جمعه ورامین، به ویژه صحن معمولی مغولی و تقریباً مربعی و کوچک (25 در 25 متر) آن نسبت به مقیاس کل سازه (66 در 43 متر) نسبت های متفاوتی را نشان می دهد. کسانی که در ایده آل یافت می شوند. .org دادگاه در ابتدا از چهار طرف آن توسط یک طاقدار یک طبقه پوشیده شده با طاق های بشکه ای نوک تیز احاطه شده بود. بخش غربی مسجد در طول سال ها تقریباً به طور کامل ناپدید شده است، اما بقیه سازه (تقریباً نیمی از ساختار اصلی در امتداد محور شمال به جنوب) اخیراً بازسازی شده است. ، در جنوب، محراب (شامل یک اتاق گنبدی شکل، ده متر در هر طرف) با ایوان آن مشرف به صحن است. درگاه اصلی ایوان روبروی آن در ضلع شمالی صحن قرار دارد. علاوه بر درگاه اصلی، قبلاً دو ورودی جانبی در شرق و غرب قرار داشت. از بین این دو، امروزه فقط پورتال شرقی وجود دارد. بخوانید این طرح با بالا بردن گنبد آن از سطح دو ایوان دیگر در سایت، فضای اتاق گنبدی را برجسته می کند. این تصور از اندازه زمانی که از طاق پست ایوان به فضای رفیع حجره گنبدی، جایی که محراب در دیوار قبله جنوبی قرار دارد، می گذرد، بیشتر نمایان می شود. undefined پوشش تزئینی سطوح ساختمان غنی است: مصالح به کار رفته شامل گچ، سفالین لعابدار و بدون لعاب، و کاشی کاری لعابدار معرق. این مواد ساختار آجری ساختمان را پوشانده اند. پورتال ایوان با سفال های لعابدار به رنگ آبی تیره و روشن تزئین شده است که یک عربی هندسی را روی پس زمینه ای از سفالین بدون لعاب تشکیل می دهد. .طاق آن به گونه ای ساخته شده است که طبقات آجری که به صورت افقی به درجات مختلف در سطوح مختلف بیرون آمده اند تا یک نیمه گنبد را تشکیل دهند. ایوان اتاق گنبدی با نقوش هندسی بسیار تزئین شده در سفال تزئین شده است که بالای آن نوار کتیبه ای به صورت افقی کشیده شده و ابتدای طاق ایوان را نشان می دهد که مجموعه ای از واحدهای مقرنس را تشکیل می دهد. این واحدها به نوبه خود از آجرهای کوچکتر ساخته شده اند. نقوش گل و گیاه گچی پیچیده طاقچه محراب و همچنین دیوار اطراف طاق نوک تیز آن را تزئین می کند. نوار کتیبهای درگاه محراب را قاب میکند که از آن سوی گچ مانند ملیلهای سهبعدی پهن میشود و تمام دیوار را میپوشاند. سه دیوار دیگر نقوش هندسی را در سفال نشان می دهند. در بسیاری از مناطق، آجرها به گونهای نمایش داده میشوند که از دیوار بیرون میآیند تا ویژگیهای مجسمهسازی آن را برجسته کنند.
فهرست مطالب
مقدمه
تاریخچه مسجد جامع ورامین
مشخصات کلي مسجد جامع ورامین
معماري مسجد جامع ورامین
نماهای مسجد جامع ورامین
فضاهاي مسجد جامع ورامین
تزیینات مسجد جامع ورامین
نقش هنر و معماری اسلامی در مسجد جامع ورامین
هنر و معماری در مسجد جامع ورامین:
بالای محراب
شگرفترین گچبریهای این مسجد
ایوانهای شرقی و غربی
گنبد و نقش های اسلیمی
گنبد مسجد جامع یزد - قرن هشتم هجری
تصاويرفضاهاي داخلي مسجد جامع ورامین
تصاويرنماهاي بيروني مسجد جامع ورامین
پلان موقعیت مسجد جامع ورامین
پلانهاي معماري مسجد جامع ورامین
مقاطع معماري مسجد جامع ورامین
نماي معماري مسجد جامع ورامین
پرسپکتیو معماری مسجد جامع ورامین
منابع