پاورپوینت بررسی ورودی و فضاهای درگاهی در معماری ایرانی
بخشی از مطلب
واژه " ورودی " یاد آور تصاویر آشنا از دیر باز ، همچون دری با یک کلون است . مرزی که با عبور از آن دنیای بیرون را پشت سر می گذاریم و وارد بنا می شویم . امروز چنان راه های متنوعی برای ورود به ساختمان وجود دارند که انگار عملکرد فعلی ورودی ، تنها نمایش ورودی است .امروز می توان با ورود به گاراژ داخل خانه ، عبور از دری که از راه دور کنترل می شود ، ورود به پارکینگ زیر زمینی محل کار و رسیدن به دفتر کار با آسانسور ، بدون هیچ توفقی در دنیا ی بیرون به محل کار رفت . ممکن است از درها و موانع متعددی بگذریم ، ولی به هیچ یک از آن ها به عنوان ورودی نگاه نکنیم . بسیاری از درها وقتی نزدیکشان می شویم خود به خود باز می شوند انگار وجود ندارند.
ممکن است در شرایط دیگری هم با چنین فضای داخلی پیوسته ای روبه رو شویم مثلا هنگام پرواز با هواپیما . در واقع ممکن است اصلا از نقلیه ای که سوار قطار فرودگاه می شوید ، در فضای باز قرار نگیرد : قطار به زیر زمین پایانه وارد می شود ، بعد هم یک ردیف آسانسور و مسیرهای پیاده است و در نهایت از طریق راهرویی که به هواپیما وصل می شود وارد آن می شود امتداد فضایی و زمانی عمل ورود ،در تغییر شکل شدید معماری ورودی خود را نشان می دهد ، که در حال تبذیل شدن از عنصری فضایی به زنجیره ای لز فضاهای پیچیده است . ما از نقطه خاصی وارد نمی شویم بلکه ورود ،فرایندی از ترکیب فضا وزمان است .بنابراین ورودی دیگر تک بعدی نیست بلکه «فضاهای ورودی» است که می تواند در جلو یا پشت نما باشد . این امتداد ، تعداد ورودی ها را دو برابر می کند . یک ورودی ممکن است معمول و آشنا با تاخیری باشد.
ورودی معمول
این ورودی با عنصر خاص این نوع (پله باز شدگی در، رواق ) مشخص می شوند که متناسب با مقیاس ساختمان بزرگ شده اند . نمونه ای از یک ورودی معمول با استفاده از پله بزرگ ، خانه فارنزورث کار میس وندرروهه است : وسعت سکوی بین زمین و محوطه نشیمن بالا آمده ، به این ترتیب به محض پا گذاشتن بر سکو ، وارد خانه شده اید .
فهرست مطالب
واژه " ورودی
معماری ورودی
معنی مجموعه ورودی
قدیمیترین آثار معماری
فضای مسقف در پشت در ورودی
ورودی مقبره کورش
ورودی دروازۀ ملل
ورودی معبد آناهیتای کنگاور
ورودی یکی در کاخ سروستان و دیگری در فیروزآباد
معماری ورودی در دوره حکومتهای محلی ایرانی
سیر تحول ورودیها در معماری ایرانی
ورودی معمول
ورودی با تاخیر
ورودی و گذر
اجزای ورودی
کاروانسرا
هشتی کاروانسرا
دالان نقش هشتی
سراها
تیمچه امیر در سرای امیر
ورودیهای دروازه شهرها
ورودیهای مقابر
ورودیهای باغ
الگوی ورودی
عمارت سردر
انواع ورودی خانه ایرانی
اصول کلی حاکم بر ورودی ایرانی
خانههای اعیان نشین
شکستگی زیگزاگ ورودی
ورودی مساجد
تزئینات ورودی مسجد
مسئله قابل توجه در ورودی مساجد
حیاط مساجد همیشه رو به قبله
ورودی در حمامها
مفهوم ورودی در حمامها
مشخصات ورودی
دسترسی
ارتباطات
اجزای ورودی:
نامهای اجزای ورودی
جلو خان
پیش طاق
سردر
سکو
آستانه
کفشکن
کوبه وحلقه
زنجیر
هشتی
میان در
سنگاب
دالان
رواق
روزن
منار
ایوان
پلکان
جلوخان
پیش طاق
عمارت ورودی
در و درگاه
هشتی
طاق هشتی ها
هشتی ورودی مسجد
تصاویر
پلان تپه زاغه
پلان ساختمان منقوش
شهر بابل(ورودي شهر)
پرسپکتيوچغازنبيل با ساختمان ورودي
تصاوير دژمادي
سردر مقبره کوروش کبیر
ورودي تخت جمشيد
ورودي تخت سليمان
کاخ فيروز آباد
ورودي مسجد تاريخانه
ورودي مسجد اردستان
ورودي مسجد سپهسالار
ورودي کاروانسراي رباط کريم
عکس از هشتي کاروانسرايباغ شيخ
کاروانسراي وزير تيمچه بهعنوان هشتي ورودي
پلان سراي امير و تيمچه امير
تيمچه امير در واقع نقشهشتي را براي سرا به عهده دارد
پلان دروازه ورودي ارگ بم
تصوير دروازه ورودي ارگ بم
مقبره گنبد قابوس
تصوير ورودي چشمه علي دامغان
نمای بنای ورودی باغ چشمه علی دامغان
تصوير ورودي باغ گلشن
ورودي خانه بروجردي ها کاشان
وردي خانه آزاد فردوس
ورودي خانه طبسي فردوس
ورودي مسجد شاه
ورودي مسجد مدرسه آقابزرگ کاشان
ورودي مسجد شيخ لطف الله
نمای ورودی مسجد شیخ لطفالله
ورودي حمام سلطان ميراحمد کاشان
منابع