پاورپوینت بررسی معماری کلیسای نوتردام در پاریس
بخشی از مطلب
فاصله ی محوری بین تکیه گاههای قائم در مربع های طبیعی 7 قدم است. در محل گذر تقاطع گاه این تعداد به 8 قدم می رسد.نقطه ی میانی تقاطع گاه نیز مرکز دایره ا است که فضای داخلی کلیسا را محاط می کند.شعاعهای حاصل از تقسیم دایره به ده قسمت عرضی از کلیسا را تعریف می کنند که بازوی عرضی پنج شبستان و راهروها را تعیین می کنند.
در برش عرضی مهمترین نقاط ساختاری به کمک مثلث بندی مشخص می شود .محور تاقبندی در بالای شبستان راس تقریبی یک مثلث متساوی الاضلاع است که قاعده ی آن عرض داخلی فضای کلیسا را تعریف می کند.اگر این مثلث را در هر طرف به حرکت در آوریم به طور مثال تا پاتاق تاق قوسی بالای پنجره های بزرگ شبستان به دیوار خارجی نمازخانه های جانبی می رسیم بار دیگر اضلاع نظیر مثلث نقاط مهم ساختاری تاق قوسی را قطع می کنند. ارتفاع خط پاتاق تاق قوسی درشبستان دو برابر ارتفاع مثلث متساوی الاضلاعی است که قاعده ی آن عرض شبستان است..
سناتوری خرپای بام با تاقگان تزیین یافته ای پوشیده شده است.این تاقگان از دو برجستگی برج می گذرد و اگر به طرف پایین و به صورت عمودی امتداد یابد به شکل زیبایی یک مربع را کامل می کند.قطر حاصل از تا کردن این مربع نسبت بین قاعده و ارتفاع برجها را تعریف می کند.مثلث متساوی الاضلاعی که حول وجه بیرونی پشت بندمعلق نمای غربی پدید می آیدبا طره ی بالای پنجره ی خور شیدی در نقطه ی میانی برخورد می کند.طره با خط مبنای تاقگان منطبق می شود و اگر در ساختمان طراحی شود با محور مرکزی تاق قوسی شبستان منطبق خواهد شد.دایره ای را در مرکز پنجره ی خورشیدی فرض می کنیم که خط مبنا حکم مماس آن را داشته باشد در امتداد یک محور میانی عمودی دایره را به 10 قسمت تقسیم می کنیم.سپس دایره ی هم مرکز دیگری رسم می کنیم.که وجه بیرونی پشت بندهای معلق مماس آن باشد آنگاه تمام نقاط تقاطع را به مرکز وصل می کنیم.تعدادی نقاط هندسی ظاهر می شود که به طور شگفت انگیزی به نقاط مشخص شده نزدیک هستند.
زیباترین توالی هماهنگ را هره چینی های بالای آن دسته از شکلهای بالای پنجره ی خورشیدی و طره ی بالای بلندترین تاقگان پدید می آورد .این توالی ها مطابق تناسب طلایی در یک توالی کاهشی که با توالی ترکیب برجها برابر هستند با یکدیگر نسبت دارند. ویژگیهای حاصل از تقسیم دایره به 8 قسمت در سر در شمالی به چشم می خورد. و.....