خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
پاورپوینت سبکها ، شیوه ها و دوره های معماری
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت ریجنالیسم ( REGIONALISM )

   تعدادبرگ: 32 اسلاید   قیمت: 11000 تومان     تعدادمشاهده  1


بخشی از مطلب
 
ریجنالیسم       (  REGIONALISM ) 
 
ماهیت :
ریجنالیسم عنوان مكتبی در معماری است كه در دهه های 1960-1970 شكل گرفت . كلمه ریجنالیسم از واژه انگلیسی Region كه به معنای منطقه است ***و معادل فارسی آن منطقه گرایی است و در واقع معماری است كه به متن و زمینه و شرایط محیطی و فرهنگی توجه می كند و یكی از شاخه های معماری پست مدرن است كه شباهت های زیادی با معماری بومی ( محلی ) دارد و در این مكتب چون فرهنگ و خصوصیات و شرایط اقلیمی با عبور از هر منطقه به منطقه ای دیگر فرق می كند و شكلی تازه می یابد باید معماری هم تغییر كند چون در واقع معماری هم بر آمدی از آنهاست و با جهت گیری نسبت به شعارهای دوران مدرن ادامه یافت . 
 
اهداف :  
 
-    معماری هر منطقه باید متناسب با آن منطقه باشد كه در آن  بوجود آمده است .
-    هویت ***با استفاده از اشكال ومصالح و نهادهای محلی .
-    استفاده از امكانات محلی ( مانند مصالح بوم ***, تكنیكهای محلی و... ) .
-    مبارزه علیه استعمار و استعمار زدایی .
-    نقد معماری مدرن به ویژه معماری بین المللی ( به خصوص  جهت گیری كه نسبت گذشته و هویت محلی داشتند )
 
پست مدرنیسم) بستر و منشا ریجنالیسم ( 
      
معماری پست مدرن كه در دهه های 50 و70 قرن بیست میلادی و همزمان با افول معماری مدرن و در جهت گیری مقابل با آن شكل گرفت . با شعارهایی چون توجه به متن , زمینه , ساختار , رشد همه جانبه , تاریخ , بستر فرهنگ و سنن و ... به وجود آمد . این محلات در بخش معماری و شهر سازی بیشتر متوجه خشكی و ساده گرایی افراطی سبك انترناسیونالیسم  یا جهان وطنی بود كه به مخالفت با هر گونه مفاهیم و ارزشهای سنتی و قومی است . بر عقل گرایی افراطی  )راسیونالیسم ) استوار بود كه به شیوه به این اهداف می رسیدند كه همین دو شیوه هم بعدها در معماری رجینالیسمی مورد توجه قرار گرفت 
 
گرایش به فرم و ظاهر Gray   post   modern     
گرایش به محتوا White   post   modern 
 
یكی از عناصر مورد اختلاف مدرن و پست مدرن در نحوه برخورد با سنن است و از جمله مشكلات ناشی از افراط در این سبك می توان به عواملی همچون سنت گرایی تا حد عتیقه پرستی , رجعت به گذشته های ارناستالیستی ( اصالت تزئینات ) , تنوع طلبی مجاهد و حصر ... توجه كرد . بعدها باعث به وجود آمدن معماری بومی و محلی و ریجنالیستس در دامان خود شد و بستر مناسب برای شكل گیری آنها بود كه در بعضی موارد اشتراكات زیادی با هم دارند .
 
سبك بین الملل     )   نقطه مقابل ریجنالیسم(    
 
این سبك در سال 1932 با انتشار كتابی توسط جانسون و هیچكاك آغاز یافت .
امروزه فقط وفقط یك نظام با قواعد ثابت وجود دارد تا تز سبك معاصر یك واقعیت بسازد و در عین حال به اندازه كافی انعطاف پذیر باشد تا قابلیت پذیرفتن تفسیرهای فردی را داشته باشد و تحول عمومی را موجب شود . 
 
این سبك سه اصل اساسی دارد :
 
1-    معماری به واسطه حجم بیان شود نه توده 
2-    هر گونه تزئینات دلخواه مردود است 
3-    قرینه سازی جای خود را به سازماندهی می دهد      
 
و معماران این سبك ( بعد از جنگ جهانی دوم ) دریافتند كه نمی توانند آثار خود را با سنتهای گذشته و ویژه گیهای قومی و ملی وفق دهند و باید پاسخگوی نیازها و مصالح جدید باشند و اما آنچه مشاهده شد رد تمام این موارد در دوران پست مدرن و به طبع ان سبك ریجنالیسم كه با اصول آن كاملا در تضاد بود و در این شیوه سبك ( بین المللی ) معماری بدون توجه به محیط و اقلیم و فرهنگ ها به وجود می آمد و با این عمل ارزش انسانی و هویت فردی به شدت نزول می یافت .
هویت و معماری :
 
تا چند دهه پیش زندگی و معماری آیینه تمام نمای یكدیگر بودند و مردم امروز از این كه در این دنیای پیش رفته هویت خود را از دست می دهند بیم ناك هستند ودر جستجوی تطبق معماری اخیر ( مدرن ) با معماری منطقه ای هستند و دخیل نمودن سنتها در آن تا هویت از دست رفته خود را بیابند مثلا گاه اینان با قالب نمودن الگوهای معماری اسلامی مانند قوس جناغی به معماری مدرن در جهت هویت بخشی به آن بودند كه دارای تاسف است . ما با ساختمان سازی كار فرهنگی می كنیم ما باید دارای معماری باشیم كه هویتمان را بنمایاند . معماری مخصوص به خود كه شیوه زندگیمان را بنمایاند و اعتقادمان را نشان دهد تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و اگر از فرم های سنتی استفاده می كنیم باید جوابگوی نیازهای حالمان باشد .
 
 
 
 
بارقه های ریجنالیسم در دوران مدرن :
 
هر چند در دوران مدرن گذشته و توجه به آن به شدت مورد حمله قرار گرفت و توجه به متن و محیط راد معماری بین الملل كه از جنبه های معمعری مدرن بود با كم توجهی روبه رو شد اما آنچه را كه ما در عمل می بینیم در آثار معماران این مكتب , چندان با گفته شان مطابقت ندارد و بعضی از آنها به آن به طور كامل پایدار نبودند . از جمله این معماران می توان لوتی سحان  آلوراآلتو , رایت و میس وندر روهد اشاره داشت . و آنچه به طور مشخص وجود دارد این است كه ما به طور صد در صد نمی توانیم به طراحی در یك مكان و محیط بپردازیم در حالی كه به آن محیط و مكان بی توجه باشیم چون معماری و محیط در یك تقابل دو سویه هستند و توجه یكی به و نه دیگری عملا غیر ممكن است . ما در اینجا به بررسی آثار معماران مدرن و رابطه های آنها با گذشته و نقش محیط اطراف در شكل آنها می پردازیم و نظرات آنها را درباره محیط و گذشته بررسی می كنیم تا بتوانیم  رابطه آن را با ریجنالیسم بیابیم .
 
میس وندر روهه :
 
میس به عنوان یكی از معماران كه به سنتهای مدرن وفادار مانده بود در اوایل و تا مدتها روحیه محلی در خانه هایی كه می ساخت مشاهده می شد ( مانند خانه موسلر ) كه در این خانه روحیه محلی كاملا در آن وجود دارد مانند , تك پنجره ها , بیرون زدگی دودكش و لنتوهای مثلثی و... در اندك زمان میس از این روحیه محلی فراتر رفت و جالب است كه همین روحیه محلی كه میس در كارهای اولیه خود دارد بعدها و در دهه های 50 و 60 قرن بیستم تحت عنوان معماری منطقه ای یا متنی دوباره زنده شد یعنی معماری با عنوان تبعیت از محیط یا هماهنگ با محیط نام گرفت كه مورد قبول تعداد زیادی از معماران انگلیسی كه علاقه زیادی به حفظ ینتهای گذشته خود داشتند بود .
 
آلوارآلتو :
 
آلتو معمار فنلاندی با كارهایی كه در دوره مدرنیسم ساخت توانست بذری را كه در دوره مدرن كاشته بود در روزگار پست مدرن بارور كند و شاید یكی از دلایل این كه معماران پست مدرنیستی او را قبول دارند  به دلیل گرایشات وی تا حدودی به پست مدرنیسم بود او ساختمانهایش را با الهام خانه های چوبی محلی سرزمین فنلاند ساخت و توجه به متن و محیط را فراموش نكرد و در كار هایش اشاراتی را به گذشته و معماری پست مدرن دارد .
 
فرانك لویه رایت      :   
رایت یكی از معماران بزرگ قرن نوزدهم بود . رایت را شاید معماری دانست كه به تمام و كمال به الگوهای معماری آمریكا پایبند ماند هر چند او یكی از پیشگامان معمارانمدرن است اما او اصول معماری مدرن رابا قواعد معماری بومی آمیخت و معماری ارگانیك را به وجود آورد . او قواعد جانسون و هنری راسل هیچكاك را در مورد معماری بین المللی قبول ندارد . او توانست معماری گذشته آمریكا را با قالبی نو و جدید ارائه كند كه مورد تصدیق معماران پست مدرنیستی هم است و از آن با نامهایی همچون تاریخ گرایی و یا گذشته گرایی یاد می كنند . رایت تقلید از گذشته را به آن صورت صرف نمی پذیرد بلكه با روش دیگری آن را احیا می كند .
 
 
 
لوی كان ( پیشرفت یا بازگشت به گذشته ): 
 
اغلب صاحب نظران معماری كان را معماری مدرن , پست مدرنیستی می دانند . او معماری است كه در بینابین این دو مكتب به كار پرداخته است همچنان كه او می گوید :
یافتن كیفیت قدمت گرا در معماری امروز نباید كسی را به شگفت آورد , به راستی باید انتظار چنین كیفیتی را در معماری امروز داشت . معماری باید نخست از قدمت گرایی آغاز كند , قدمت گرایی را می توان از توجه به بنایی چون باستوم آغاز كرد . باستوم به نظر من زیباست . چون بارتنون از آن زیباتر است و چون بارتنون از آن بر امده و منبعث شده است .
وی با این كار گفت كه می توان در ارزشهای حاكم شك كرد و می توان پیشرفت را در تداوم گذشته در آینده یافت .
 
 
معماری بومی ( شناخت و تعریف ):
 
امروزه با هر كسی درباره معماری ( بومی ) به گفت و گو بنشینیم , بی اختیار به ورقه زدن دفتری می پردازد كه سخنها و شكلهایی از گذشته در آن نوشته و منقوش اند .
امروزه همه به معماران بومی به هر بخشی از هر سرزمینی كه تعلق داشته – به عنوان میراثی از گذشته ها می نگرد , و حتی این شك را بخود راه نمی دهد كه آنان نیز , همین امروز هم , می توانند زائیده معماری ای باشند كه حاوی آن رشته از زیبایی ها و جاذبه ها ترنم ها كه این عنوان را بخاطر آورد . 
معماری بومی كاربردی است . 
هنگامی كه محیط زیست برای جلوگیری به كاركرد , function  هستی بگیرد , زیبایی محصول جنبی و قطعی آن خواهد بود . 
بنابراین در معماری بومی كه بر اساس كاركرد و  function شكل می گیرد زیبایی نا خود آگاه خلق می شود . 
حسن فتحی در كتاب ساختمان سازی با مردم در بخش دوم می گوید : 
هر ملتی كه معماری خاص خود را بیان نهاده است , خطوط و فرمهای دلخواه خویش را كه به همان زبان , معادلات و رسوم محلی اش ویژگی خاص دارد , نمایان كرده است . تا پیش از فرو پاشی مرزهای فرهنگی كه در قرن 19 اتفاق افتاد , فرمها و عناصر ویژه معماری های بومی در تمام جهان دیده می شد. و ساختمانهای هر ناحیه , میوه شگفت انگیز وصلت همچون تصور مردم با خواستهای محیط بود . 
تنها گمان دارم كه برخی فرمها , احساس یك ملت را به خود مشغول داشته و آن ملت این فرمها را با تنوع بسیاری كه از قراین نمایان است مورد استفاده قرار داده است . در حالیكه بی تردید فرمهای كمتر موفق را كنار زده و یك زبان تصویری هیجان انگیز و پر بار را كه با خصایص خود و كشور مناسبت كامل دارد , پرورانده است . هیچ كس نمی تواند انحنای یك گنبد ایرانی را از انحنای یك گنبد سوری , موریتانیایی یا مصری تمیز ندهد , هیچ كس نمی تواند انحنا و نشان واحدی را در گنبد , كوزه یا مندیل یك منطقه نادیده بگیرد و هیچ كس نمی تواند ساختمان های منتقل شده به یك محیط بیگانه را با لذت نظاره كند . 
 
عوامل موثر بر معماری بومی و كیفیت فضای جدید :
 
-    پیشرفتهای تكنولوژی عوامل قرن نوزدهم كه با بوجود آمدن مصالح جدید دگرگونی در فضای معماری بومی و حتی باعث تخریب آنها شد . 
-    مهمترین عامل در مقابل حركت و رشد سنت معماری مورد توجه قرار گیرد : باز ماندن مردم از ساختن فضای مورد نیاز زندگی شان 
-    ساختن شهركهای صنعتی : اسكان دادن مهاجران ( كارگران ) بدون توجه به فرهنگ و سنن آنها 
-    انبوه سازی : ساختن خانه های یكسان برای مردم با خصوصیات و روحیات متفاوت . 
-    مقیاس ماشینی جای مقیاس انسانی را گرفت . 
هر قومی كه معماری به وجود آورده است . فرمهای مطلوب خود را نیز – یعنی فرمهای خاص آن قوم , مانند زبان , لباس یا فرهنگ عامه – تحول بخشیده است . تا زمان فرو پاشی مرزهای فرهنگی در قرن گذشته در تمام جهان شكلها و جزئیات محلی متمایزی در معماری وجود داشت و ساختمانهای هر محل , فرزندان زیبای پیوند میان تصور مردم و نیاز های آن دیار به شمار می آورد . 
 
 
حسن فتحی 1973: 
 
در مصر , حسن فتحی معمار / فیلسوف پی برد كه طرحهای خانه سازی با قاب های بتونی كه بدست دولت در دهه 1950 ساخته شده بود , از لحاظ مالی و هزینه های حمل و نقل و دستمزدها , از الگوهای محلی و سنتی و خود جوش بسیار گرانترند , و دیگر اینكه آنها با شیوه زندگی غیر غربی مغایرت داشتند . حسن فتحی در كتابش با عنوان معماری فقر تجربه ای در مصر روستایی ( 1973 )  , نظر انتقادی خود را در آنچه در سه دهه قبل رخ داد , با پیشنهاد اینكه روشهای ساخت با كار متمركز و با استفاده از مواد محلی پاسخ روشنی به مسئله است , بطور خلاصه بیان داشت . 
فتحی , در اوسط دهه 1940, كاری تجربی را در گورنای نو , نزدیك ( شهر تاریخی ) لوكسور در دره نیل رهبری كرد , كه در آن رعایای محلی را با فنون ساخت خاكی با استفاده از دیوارهای خشتی , تاقهای قوسی و  گنبد های ساده مربوط به نوبیان ( Nubian   ) ساخت . این عناصر با گذشت زمان همچنان پا برجا می مانند و با منابع و شرایط اقلیمی محل نیز بسیار مانوس بودند .
 
دهکده گورنای جدید : 
 
فتحی بر خلاف بسیاری از معماران معاصر خود تنها به طراحی مجموعه های كوچك اكتفا نكرد بلكه با طراحی در مقیاس كلان به خلق آثار بسیار ارزنده ای همت گماشت . شاید شاهكار طراحی فتحی را در این مقیاس بتوان طراحی مقیاس روستای گورنای نو ( new  Gourna  ) دانست . 
اگر چه روستای مورد نظر هرگز تكمیل نشد . 
در سال 1945 میلادی , حسن فتحی استاد معماری دانشگاه هنرهای زیبای قاهره مسئول ساخت و اجرای روستای جدیدی برای ساكنان گورنا می شود .
بخش آثار باستانی مصر با اجرای این طرح می خواهد از حفاری های غیر مجاز در محل و فروش غیر قانونی اشیا عتیقه به توریستها و سوداگران جلوگیری كند . معمار مصری پیش از طراحی روستا به معاملات كاملی در زمینه های معدن , جامعه شناسی , قوم شناسی , جغرافیا و اقتصاد محل می پردازد تا بتواند كادر زندگی ساكنان آینده را با فرهنگ و شیوه زندگی شان منطبق سازد . 
در این قسمت ساخت گورنای جدید بطور خلاصه نقل می شود این نوشتار از كتاب ساختمان سازی با مردم نوشته حسن فتحی ترجمه دكتر علی اشرفی نقل شده است . 
حسن فتحی می گوید : روستا در نظر من بهشت بود زیرا میل سیراب نشدنی بازگشت به روستا را داشتم و می پنداشتم كه یك زندگی ساده تر , خوشبختر و آرامتر از شهر را هدیه بدارد . اما بهشتی تیره از ابرهای مگس كه آبهای جاری اش گل آلود و با میكروب بیماری های حصبه و وبا عفونی بود . این تصویر زشت از روستا همیشه با من بود و این احساس را به من می داد كه برای برگرداندن رستگاری بهشت به روستاهای مصر , باید كاری انجام داد , اما این كار نمی تواند صورت بگیرد مگر از روی عشق . افرادی كه می خواهند روستا را دگرگون گنند نمی توانند این كار را با صدور دستوری از دفتری واقع در قاهره به انجام برسانند , انها باید به اندازه كافی كشاورز را دوست داشته باشند تا بتوانند با او زندگی كنند و مركز فعالیت خود را به روستا بكشانند و برای بهبود زندگی روستایی هم خود را وقف كارهای عملی آن نمایند . 
 
  دارالاسلامی , آبیكویی , نیو مكزیكو :
 
این مسجد در سال 1980 میلادی توسط حسن فتحی در Abiquiu  در New mexico  بنا شد . مسلمانان آمریكایی و پیروان دین اسلام در آمریكا بسیار از یكدیگر متفرق , جدا و دور بودند . 
در سال 1979 میلادی عبدالله نورالدین دوركی طی یك ملاقات تصادفی با ساحل كبانی در مكه آشنا شد و این دو نفر موضوع وجود انجمنی برای مسلمانان آمریكایی كه از یكدیگر جدا شده بودند و ظاهرا از مسیر اصلی سنتهای مذهبشان كه همانا اتحاد و اجتماع مسلمانان و زندگی آنها با یكدیگر است – دور افتاده و بریده شده بودند , را مطرح كردند .
این انجمن كه برای مسلمانان قرار بود طراحی شود به منظور دو هدف مذهبی و آموزشی تربیتی طراحی شد . این انجمن به راحتی یك منزل مسكونی برای صدخانواده مسلمانان آمریكایی كه الگو و نماینده مردمان آمریكا بودند طراحی شد . این انجمن یك قطب فرهنگی آمریكا بود . 
بعد از تلاشهای سخت تحقیق برای سایت مناسب موسس را برای انتخاب 200 و 1 جریب زمینی در دره رودخانه نزدیك آبیكویی , نزدیك مكزیك , هدایت و راهنمایی كرد .
دوركی خوش می گوید : علاوه بر سرمایه با ارزش فیزیكی كه مساحت لازم , آب و خاك مناسب برای كشاورزی , ساختار و مسكن زمین سایت آبیكویی می باشد , از لحاظ جغرافیایی , آب و هوایی و كاراكتر های فرهنگی  نیز ایده ای برای یك مركز اسلامی می باشد . 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
قلب انجمن جدید به این مسجد اختصاص داده شده بود و مدرسه و خوابگاه از دیگر اركان مهم این انجمن بودند .
ریشه های شکل گیری ریجنالیسم :
 
 
یكی از راههای خروج از این بن بست این بود كه سعی شود تركیبهایی از آنچه بومی است و آنچه وارداتی است , در كنار هم قرار گیرد . ناحیه گرایی غیر اصیل – با اندكی الحاقات تاریخی زائد و بزك مانند برروی جعبه ساختار مدرن و ناشیانه – خطر دائمی در بر داشت. رویكرد درست تر در نوعی ناحیه گرایی مدرن ( یا مدرنیسم ناحیه گرا ) نهفته بود كه پیش از این در دهه 1930 در برخی كشورها آغاز شد و هر كدام , در دهه های 1940 و 1950 به شكلهای متفاوتی به راه خود ادامه دادند . یعنی تلاشهایی صورت گرفت كه آمیزه های بنیادین در سنت محلی كشف گردد و با زبان مدرن متحول كنونی در آمیخته شود . مشكلی در تبدیل این ویژگی های اساسی , كه سازگاری محلی رابیان می كرد , با فرم مناسب با شرایط اجتماعی پیش آمد , هیچگونه دستور العملی وجود نداشت كه بتواند موفقیت را تضمین كند , و افراد مستعد چندانی نیز خطر تولید ساختمانهایی را كه به صورت آثار التقاطی مدرن و در عین حال دارای فرمهای سنتی باشند پذیرا نبودند . 
معماران در كشورهای روبه توسعه , در دهه های 1960 و 1970 , گاه وجه تشابهی را بین اصول بومی و ایده های مدرن با و.یژگی باستانی یا بدوی جستجو می كردند . كارهای معماری هندی , نظیر چارلزكوره آ, بالكریشنادشی  , آچیوت كان وینده , یا راج ریوال , معماری دو رگه ای از این نوع را نشان می دهند . 
 
نمونه های از معماری ریجنالیسم :
 
 
در اینجا با بررسی نمونه های از معماری منطقه ای به شناخت بیشتری از این شیوه خواهیم رسید . اغلب این نمونه ها سعی شده است از خاورمیانه باشد .
 
چارلز کوره ا ( معمار هندی ) :
 
موزه یاد بوم آشرام گاندی , اثر چارلز كوره ا در احمد اباد به سال 63-1958 , نوعی تنش بین منبع الهام وارداتی و بومی را نشان می دهد . این ساختمان همچون هزار تویی از حیاط , پیاده روهایی سر پوشیده و غرفه های كوتاه , با مسیری كه می توان ان را آهسته طی كرد , طراحی شده است . این بافت فضاهای پر و خالی كه با شبكه ای متناوب با پایه های آجری ساده و نعل درگاه های بتنی , و سقفهای كاشی كاری شده هرمی شكل و ناودان شكل می گیرد , در كنار یكدیگر قرا گرفته اند . مقیاس و جزئیات آن عمدتا متواضعانه و متعادل اند , و در بخشی از آن , از به هم پیوستگی فضاهای تهی از اتاقهای خارج از ساختمان روستایی خاص الهام گرفته شده است . نیت كوره آ تا حدی این بود كه جست و جوی گاندی را به خاطر حقیقت و ایثار در راه سادگی به یاد آورد , و در واقع این ساختمان جدید در كنار ساختار بومی متواضعانه ای قرار گرفته كه آشرام ( مكانی نهادین و پر اهمیت در جنبش هند برای استقلال ) را در كنار خود پناه داده است 
 
. فقر شكوهمند موزه یادبود گاندی , وامهای آشكاری را از خانه سارابهایی لوكوربوزیه (به فاصله اندكی از آن ) و خانه Trenton bath   كان ( در آن سوی دنیا ) بر گرفته است اما این ساختمان , همانگونه كه انتظار می رفت در پی برداشت هندی از فضا نیز هست , یعنی دارای شبكه پایه ها و ترازهایی است كه به جریان هوا و سهولت ارتباط اجتماعی كمك می كند . 
  در اوایل دهه 1960 بود كه معماران هندی جوان  از مكانهایی نظیر شهر كویری جیسالمر یا كاخ قرن شانزدهمین فاتح پورسیكری دیدار كردند و مناظری كلبی با حیاطها و سطوحی كه در هم ادغام می شوند , و همچنین پیش آمدیگیهای عمیق برای ایجاد سایه و تاقچه ها و پرده هایی بین فضا های داخل و خارج را یافتند . این نمونه های تارزیخی در تركیب با فضای پیچراهه مانند , كه معمارانی نظیر وان آیك نیز آن را دنبال كرده بودند , به آنها كمك كرد تا راه خود را ورای محدودیتهای اجتماعی و نارسایی های شرایط اقلیمی ساختمانها – به عنوان اهدافی مسشتقل بیابند . 
بالکریشنا دوشی ( معمار هندی ) :
 
معماران هندی با نیازهای جامعه ای روبرو بودند كه در معرض دگرگونی جدی واگذار از زندگی روستایی به شهری قرار داشت و آناه میدوار بودند كه معادل مدرنی در زبانهای معماری سنتی بیابند . 
بنای دوشی تجلی جستجو برای معماری مدرن در انطباق با شرایط هند است او با لوكوربوزیه ر كرده بود و این نكته را فرا گرفته بود كه باید بین صنعتگرایی و طبیعت هماهنگی وجود داشته باشد , اما او به تقلید فرمهای مربی اش نپرداخت , و تا حدودی فلسفه و واژگان مربوط به خود را پایه گذاری كرد . موسسه هندشناسی دوشی در احمد آباد ( 1961 ) , ترجمان موفقی از بالكن های سنگی یا چوبی گجرات با بیانی مدرن از بتن است . چند طرح خانه سازی و همچنین شهركهای او كه به دهه 1960 و اویل دهه 1970 مربوط می شوند ( برخی از آنها برای كارتلهای صعتی و بقیه عمومی اند ) جستجوی مداوم او در مورد مسائل مربوط به اقامتگاه و مجتمع های زیستی نشان می دهند . او سیستمهای ساخت استاندارد ساده و الگوهای آرایه بندی پلان در تطبیق با شرایط اقلیمی و نوع استفاده از آنها را پایه گذاشت , و اینها را در حالتهای گوناگون به گونها یكه به فضای بین آنها جان تازه ای می بخشید طراحی كرد . در طرح خانه سازی او در حیدر آباد , به سال 71-1968 , تراس ها و پیش آمدگی هایی كه ریشه در حال و هوای بومی سنگی زمخت آن ناحیه داشت , به كار گرفته شده است , اما در عین حال دقت در جهت یابی ساختمانها , سایه اندازی , آبراهه ها و جریانهای طبیعی هوا همچنین درجه بندی های بین فضاهای عمومی و خصوصی در ؟آنها مشاهده می گردد . دشی تلاش می كرد از فضاهای خالی بزرگ بین ساختمانها آنگونه كه در شاندیگار بوجود آمده بود , دوری كند و چیزی نزدیكتر به الگو های خیابانی فشرده و در هم بافته شهرهای سنتی هند بوجود آورد . او در واقع دریافت  كه روستایی گری صرفا رمانتیك , بویژه در كشوری كه گروه روستایی آن هر چیزی است به جز رمانتیك , سخت بی ربط می نماید . ساختمانهای او گاهی برای بورژواهای نوساخته ساخته می شدند و با دقت تمام برای بر آورده كردن الزامها و عادات ارزشهای محلی و التقاطی هندی جدید با شیوه قلبی طراحی شده بودند . 
در این میان به فرمهایی نیاز بود كه این وضعیت را متبلور سازند , و دشی نیز آنچه را كه نیاز داشت از نظریه پردازیها و كارهای بین النللی معاصر بیرون می كشید . به هر حال بیشتر معماری های زیبا در تاریخ هند , از همین دوگانگی میان تاثقیرات محلی و تاثیرات بیگانه به ظهور رسیده اند . حتی خشك ترین ملی گرایان هم چه بسا باید می پذیرفتند كه بهترین چیزها لزوما به تمامی بومی نیستند . 
 
 
 
 
رفعت الغدیر ( معمار عراقی ) :
 
رفعت قدیرجی , معمار عراقی م كه بیشترین ساختمانهایش را از سال 1960 تا 1975 در بغداد و اطراف آن ساخته است به برداشتی از نوع معماری متعهد بود كه هم مدرن باشد و هم از لحاظ ناحیه ای حساسس . از نظر او , موضوع عبارت بود از پل زدن روی شكاف بین جنبه های آزاد سازی بین مدرنیسم بین المللی و ارزشهای عناصری كه او در سنتهای معاری آجری در كشور خود حس می كرد و ریشه در نخستین مساجد تازیگورات اور و نینوا داشت او در طرحهایی نظیر اداره و فروشگاههای انحصاری توتون در بغداد ( 1967 ) به بیانه ای خاص از مستطیلها و استوانه های آجری خشك رو آورد كه با گشودگی های قوسی شكل سوراخ شده بودند و با نوعی ضرباهنگ مقطعی با سایه به آنها جان تازه ای بخشیده شده بود . ورای ویژگیهای آشكار تركیب بندی , جستجویی نیز برای ویژگی ملی مشخص صورت گرفته بود كه از طریق كنترل , انباشتن , منظر , سایه نما و بافت ظاهر می شد . قدیر جی از همانند سازی مستقیم نقشهای سنتی دوری می جست و فن آوری های مرسوم یا روستایی را نیز نادیده می گرفت . 
زیرا هیچ كدام با آنچه او مد زیبایی شناختی ماشینی می نامید , سازگار نبود . به بیان دیگر او می خواست معماری بوجود آورد كه با شرایط شهری و اجتماعی به شدت متغییر متناسب باشد , اصالتا مدرن باشد , كوته بینانه نباشد و احتمالا سنت نیرومند محلی را نیز بی آنكه دقیقا از آن تقلید كند , كاملا نشان دهد . 
من امیدوارم كه تجربه هایم پایه هایی را برای مفایم معماری جدید فراهم آورد , و بدین ترتیب نقطه عطفی در مسیر معماری بین المللی ناحیه ای باشد . 
كارجفری با او در سری لانكابا چشم انداز استوایی این جزیره و با لایه های سنت معماری آن مانوس است , اما در عین حال بر حساسیت جهان مشمولین كه به همان اندازه در معماری :::::::::::::::::::::
****دل مشغولی به باز نمودهای فرهنگی كه در دهه 1970 به صورت كانون توجه همگان در آمد همیشه با خطر نادیده گرفتن كیفیت معماری و اصالت آن مواجه بود . ساختمانی ككه تجویز های گذرا را به خود راه داد و ازرشهای پر سر و صدا را با برچسبهایی چون اسلامی , هندی , ملی گرا , كمونیسم ( یا چیزهایی از این دست ) به تصویر بكشد , لزوما معماری ماندگار نیست . دئر واقع , پذیرش نمادگری متداول و بسیار سطحی می تواند به سرعت به كار سطحی و گزافه گونه بیانجامد . دوره پس از جنگ جهانی دوم با رهایی فرهنگهای معماریگوناگون از دستور و العمل بین المللی سبك آغاز شد , و این امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود . اما ناحیه گرایی توانست به راحتی ابزار سطحی مذهب و جزم اندیشی ملی گرایانه شود , و هیچ جایی را هم برای جنبه های جهانی موقعیت انسانی و همچنین زبان امری باقی نگذاشت . آنچه لازم می نمود , آمیزه ای از عناصر محلی و جهانی بود كه از محدودیتهای هر كدم اجتناب ورزد و به فرمهای پرتنین نمادین ماندنی كشیده شود . مدرنیسم سطحی و سنت گرایی تو خالی بلایایی بوده كه باید در هر گوشه جهان از آنها پرهیز می شد . 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب , ,ریجنالیسم ( REGIONALISM ) , ,ماهیت : ,ریجنالیسم عنوان مكتبی در معماری است كه در دهه های 1960-1970 شكل گرفت . كلمه ریجنالیسم از واژه انگلیسی Region كه به معنای منطقه است ***و معادل فارسی آن منطقه گرایی است و در واقع معماری است كه به متن و زمینه و شرایط محیطی و فرهنگی توجه می ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی رویاهای معماری و معماری ابزار
پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی اجتماعی مانه
پاورپوینت بررسی آوانگارد خردگرا و مانیفست «دنیای جدید» هانس مایر
پاورپوینت بررسی ویژگی های سبک معماری گوتیک و نمونه بناهای سبک گوتیک
پاورپوینت بررسی تزئینات معماری در دوره ساسانی
پاورپوینت بررسی معماری دوره اشکانی معماری دوره اشکانیان، شهرسازی اشکانیان
پاورپوینت بررسی سبک معماری باروک Baroque architecture
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری گورکانیان
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک و شیوه اصفهاني در معماری ایران
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک و شیوه آذری در معماری ایران
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک و شیوه رازي در معماری ایران
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک و شیوه خراساني در معماری ایران
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک و شیوه پارتي اشكانيان در معماری ایران
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک و شیوه پارسی در معماری ایران
پاورپوینت بررسی معماری دوران مدرن
پاورپوینت بررسی معماری والترگرپيوس و بسط معماري در آلمان
پاورپوینت بررسی معماری صنعتی دوره پهلوی
پاورپوینت بررسی جامع سبک معماری بناهای دوران پهلوی
پاورپوینت بررسی معماری سالن المپیک آبی لندن ، منطقه استرات‌فورد در شرق لندن
پاورپوینت بررسی سبک معماری فولدینگ

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد