اصول طراحي فضاي كالبدي مدرسه در رابطه با سيما و بافت شهر
انتخاب استقرار واحد آموزشی متناسب با نیازهای آموزشی
توسعه نامنظم و بی رویه شهرها که در چند دهه اخیر با توسعه اتفاقی واحدهای آموزشی همراه بوده است بطوری که در بسیاری از مناطق مدارسی وجود دارند که بیش از مقدار ظرفیت از آن استفاده گردیده است در حالی که در بعضی از نقاط کلاسها به حد ظرفیت خود نرسیده است.
در نتیجه ساخت و ساز فضاهای آموزشی همراه با معیارهای شهرسازی نبوده و صرفا در اثر نیاز مقطعی شکل گرفته است.-
کاربریهای سازگار و ناسازگار
کاربری مسکونی و کاربری آموزشی: محیط یک واحد آموزشی میبایست واجد تمامی نیازهای یک فضای مسکونی باشد. پس همجواری واحدهای آموزشی با کاربری مسکونی به خصوص ضروری میباشد.
کاربری آموزشی و کاربری فرهنگی: کاربری فرهنگی شامل مدارس، مساجد، تکایا، کتابخانه، مرکز فرهنگی تربیتی، موزه و گالری، نمایشگاه و… میباشد.
چنانکه از عملکرد آنها انتظار میرود، نزدیکی نسبتا زیادی با کاربری آموزشی دارند و این دو کاربری میتوانند به عنوان دو کاربری سازگار در کنار هم و جوار یکدیگر استقرار یابند.
کاربری آموزشی و کاربری بهداشتی: هر چند که کاربری بهداشتی مثل کاربری آموزشی نیازمند به فضایی آرام به دور از هر گونه آلودگیهای صوتی و هوا است، از طرفی دسترسی سریع به واحدهای درمانی برای واحدهای آموزشی ضروری است. لیکن این کاربری یکی از منابع شیوع آلودگیهای میکروبی، شیمیایی و حتی رادیواکتیویته است و در این صورت این دوکاربری ناسازگار شناخته شده، از همجواری آنها باید احتراز کرد.
کاربری آموزشی و فضای سبز: در کلیه تحقیقاتی که در زمینه فضاهای آموزشی صورت گرفته، تاکید بر ارتباط فضاهای سبز میباشد. هر چند فضای سبز ویژگیهای خود را دارا میباشد و با سیستم تقسیم بندی منطقه مسکونی، محله ها یا واحد همسایگی ارتباط دارد. لیکن همجواری آنها با فضای آموزشی میتواند از نظر سالم سازی، جلوگیری از آلودگی و انتقال آ“به واحد آموزشی و ایجاد چشم انداز و آرامش خط بصری که دانش آموزان با تماشای آن فضا کسب مینمایند و در بهبود شرایط فراگیری بسیار موثر باشد.
کاربری آموزشی و شبکه ارتباطی حمل و نقل: شبکه حمل و نقل منبع اصلی آلودگی صوتی و هوایی به شمار میرود.
لولههای اصلی گاز و نفت، دامداریها، مرغداریها و باغ خانه ها نباید همجوار کاربری آموزشی قرار گیرند. ومکان آتش نشانی، مراکز پلیسی، کاربری فرهنگی (سینما و تئاتر)وجود دارد که باید در فاصلههای معین از واحدهای آموزشی جهت امداد رسانی و استفاده از فضاهای فرهنگی قرار گیرند.
فهرست مطالب
مكانيابي فضاهاي آموزشي
انتخاب استقرار واحد آموزشي متناسب با نيازهاي آموزشي
كاربريهاي سازگار و ناسازگار
كاربري مسكوني و كاربري آموزشي
كاربري آموزشي و كاربري فرهنگي:
كاربري آموزشي و كاربري بهداشتي
كاربري آموزشي و فضاي سبز:
كاربري آموزشي و شبكه ارتباطي حمل و نقل
شرايط محيطي
دسترسي : دسترسي پياده:
دسترسي سواره:
نور:
. مقدار انعكاس سطوح:
نور مصنوعي:
رنگ :
صوت:
شرايط اقليمي: آب و هوا:
باد:
تابش آفتاب:
ايمني: زلزله:
آتش سوزي:
نحوة جانمائي فضاهاي آموزشي در ساختما نهاي آموزشي چند طبقه
اصول سازماندهي فضائي مدارس :
. بنابراين اصول :
٤ . جانمائي كتابخانه
٥ . جانمائي نمازخانه :
٦ . جانمائي سرويسها :
٧ . جانمائي بوفه :
٨ . نحوة جانمائي سالن اجتما عات
ارکان عمومی طراحی محوطه
ارکان عمومی کلاس ها
مكان قرار گيري
بار وارد بر ساختمان
بررسي نور در كلاس
رنگ
صدا
فرم كلاس و نسبت ابعاد:
مبلمان
اهميت جو كلاس
تاثير عوامل فيزيكي – معماري در عملكرد قرارگاههاي تربيتي
تاثير (ساخت)يا (معماري)در عملكرد قرارگاههاي تربيتي
تاثير عوامل (فيزيكي) در عملكرد قرارگاههاي تربيتي
خصوصيات فيزيكي مدرسه
تراكم دانش آموزان:
رنگ فضاها
سازماندهي و ساختار كلاس
تزئينات كلاس
انواع چيدمان در كلاس
نظم فضايي كلاس
آیین نامه های ایمنی
آيين كار ايمني درها مدارس
آيين كار ايمني پنجرههاي مدارس
آيين كار ايمني كريدورها و راهروهاي مدارس
ضوابط طراحي ايمني پلكان
معرفی انواع فضاها
آزمايشگاه زبان
آزمايشگاه زيست شناسي
اتاق گياه و حيوانات
آزمايشگاه شيمي
آزمايشگاه فيزيك
اتاق آماده سازي و نگهداري براي آزمايشگاههاي شيمي و فيزيك
كارگاه هنر
كتابخانه
فواصل و اندازههاي تجهيزات
پارامتر های مختلف کلاس درس: