گوشه ای از مطلب:
کلمه «باروک» از زبان اسپانیایی وارد واژگان فرانسه شد که در زبان فنی جواهرسازی به معنای«مروارید غیر غلتان» است. سپس فرهنگستان در فرهنگ لغت معنای مجازی کلمه را «عجیب، غیر عادی، نامنظم، بی قاعده» تعیین کرد. ازسال ۱۸۶۰ این کلمه برای جریان ادبی و هنری به کار رفت که در اروپا وآمریکای لاتین از اواخر قرن (شانزدهم) تا اوایل قرن هجدهم رواج داشت وبطور کلی به هر چیز غیر کلاسیک و غیر رایج اطلاق می شد و سن سیمون (Saint-Simon) باروک را «خلق کارهای غیر متداول» تعریف کرد و این گرایش تمامی هنرها بویژه هنر مجسمه سازی، موزیک و معماری را تحت تأثیر قرار داد. لازم به ذکر است که باروک هرگز به عنوان یک «مکتب» مطرح نشد،بلکه یک «جریان»یا «گرایش» بود که در یک دوره با اهمیت و ارزش گذاشتن به چندین ویژگی
مشترک هنری و ادبی به وجود آمد و هنرمندان، نویسندگان و شعرا آن را تحت عنوان باروک» نامگذاری کردند.
بنای کلیسای سن پیترو در رم به مدت یک سدهٔ تمام در دست ساخت بود. ابتدا در دورهٔ رنسانس با طرح برامانته (۱۵۰۶)، سپس با طرح تازه میکل آنژ (۱۵۴۶) به صورت پلان متمرکز و ایستا ساخته شد. پاپ توسعهٔ کلیسا را به کارلو مادرنو (۱۶۰۷) واگذار نمود. او سه بلوک را به صحن کلیسا افزود و نقشه را از تقارن محوری تبدیل نمود. سپس با ساخت یک نمای کشیده با سنتوری بر فراز ورودی که مورد انتقاد فراوان هم قرار گرفت چشم از جهان فرو بست. سرانجام تکمیل کار بر عهدهٔ جووانی برنینی (۱۶۲۳) گذارده شد و یکی از شاهکارهای معماری شهری باروک پدید آمد. وی با برپایی یک سایه بان بزرگ «خیمه مقدس» در زیر گنبد که دارای چهار ستون مارپیچ مرمرین بود تندیس چهار فرشته را بر بر فراز آنها نهاد.
این فایل شامل مشخصات زیر است:
> سبک معماری باروک
> جهان بینی و خصوصیات سبک باروک
> ماهیت معماری باروک
> ویژگی های معماری باروک
> مفهوم بی نهایت
> پیکره سازی
> معرفی جمهوری ایتالیا
> جغرافیای ایتالیا
> گردشگری
> معرفی شهر رم
> بنای کلوسئوم
> نماد معماری باروک
> کلیسای سن پیر در واتیکان