خانه
فهرست مطالب به نام یگانه معمار هستی نور تطابق کامل چشم انسان با نور روز نور روز و بهبود کیفیت دید محیط نور روز و بهبود کیفیت دید محیط نور روز و صرفه جویی اقتصادی نور روز : روشنایی پیرامونی + استفاده های خاص تاثیر رنگ سطوح داخلی در کیفیت نور نور پردازی در مکان های مختلف نور روز و کارکرد زیبایی شناسانه موریس لاپیدوس : موزه هنر های میلواکی نمود بارز نقش نور روز در ایده طراحی معماری شاهکار سانتیاگو کالاتراوا در نور پردازی داخلی تعریفی جدید از پوشش سقفی نورگیرهای سقفی : دریافت مقدار زیادی نور از دهانه ای کوچک نورگیر سقفی، ابزار نورگیری مؤثرتر از بازشو عمودی نور گیر سقفی و نور رسانی به عمق ساختمان رایج ترین نورگیر : نورگیر گنبدی پلاستیکی نور گیر های سقفی سنتی نور به فضا روح می بخشد و فرم و بافت و رنگ را آشکار می نماید نور اصلی ترین عامل پویایی فضاست. استفاده از نورگیرهای سقفی در مکان های عمومی = پویا تر شدن فضا نور پردازی سه نوع است : عمومی موضعی تاکیدی نور پردازی عمومی بافت بافت ، ویژگی خاص یک سطح، بر دو نوع است : بافت بساوایی بافت دیداری هرچه الگوی بافتی کوچکتر باشد سطح صاف تر به نظر می رسد زبری یک بافت فقط از فاصله نزدیک احساس می شود. مقیاس نسبی بافت بر شکل ظاهری و جای گیری سطح در فضا اثر می گذارد. بافت دارای رگه های جهت دار بر طول و عرض صفحه اثر می گذارد. بافت زبر سطح را نزدیکتر می کند و مقیاس آن را کاهش می دهد و وزن بصری را افزایش می دهد. در مقابل بافت های نرم فضا را لطیف تر و بزرگتر جلوه می دهند. بعضی بافت ها مفاهیم خاصی را منتقل می کنند. بافت ها تمایل دارند فضایی را که در آن هستند پر کنند. بافت نور و نور بافت را تعریف می کند. سطوح درخشان نور را باز می تابانند، اگر نور متمرکز باشد ،زننده به نظر می رسد. سطوح مات یا نیمه مات نور را جذب و به صورت نا مرتب پراکنده می کنند. سطح در این حالت درخشندگی کمتری دارد. تضاد بر میزان زبر یا لطیف به نظر رسیدن یک بافت تاثیر می گذارد. بافتی که در مجاورت یک پس زمینه صاف قرار می گیرد، شفاف تر ، بزرگتر و خشن تر از زمانی به نظر می رسد که در مجاورت یک پس زمینه بافت دار قرار می گیرد. بافت از مشخصه های ذاتی مواد است که از آن برای تعریف فضاهای داخلی استفاده می کنیم. مقیاس الگوی بافتی متناسب است با : مقیاس فضا سطوح اصلی فضا اندازه عناصر ثانویه پس بافت مورد استفاده در یک اتاق کوچک باید ظریف باشد یا به ظرافت از آن استفاده شود. در یک اتاق بزرگ می توان از بافت برای کاهش مقیاس فضا و یا تعریف یک جو صمیمی تر استفاده کرد. اتاقی با تنوع بافتی اندک بی روح به نظر می رسد. ترکیباتی از بافت های زبر و نرم ، صاف ونا صاف درخشنده و کدر می تواند تنوع و جذابیت ایجاد کند. ( البته با رعایت اعتدال و نظم و توالی )