پاورپوینت بررسی رنگ در معماری ، تئوري رنگ ، صفات رنگ ، رنگنمايه.فام يا رنگ
رنگنمايه خصوصيتي از هر رنگ است كه ان را از ساير رنگ ها متمايز مي سازد.اين ويژگي باعث تفاوت قرمز با ابي زرد با سبز نارنجي با سرخابي مي شود . علاوه بر اين رنگنمايه نشانگر تر كيب رنگ هاي مختلف همچون نارنجي-قرمز( نارنجي مرجاني) زرد-سبز( سبز چمني) يا ابي-بنفش تيره( نيلي)
است. همچنين مي تواند از تركيب رنگ هاي هم جوار در چرخه رنگ ها نيز مانند قرمز/نارنجي يا ابي/ابي-بنفش تيره به دست ايد. همه رنگ ها را ممكن است بتوان نزديك به يكي يا نسبتي از دو رنگنمايه طيفي دانست اما با اين حال از يكديگر قابل تميز هستند .براي مثال نارنجي زرد الويي و صورتي مايل به زرد از لحاظ رنگمايه نزديك به هم اما رنگ هاي كا ملا متفاوتي هستند.
ارزش رنگ وليو
دومين صفت رنگ وليو يا حالت روشنايي يا تاريكي نسبي رنگ مي باشد .رنگ هاي روشنتر از اضافه كردن رنگ سفيد و رنگ هاي تاريكتر از اضافه نمودن رنگ سياه به رنگ مورد نظر حاصل مي شوند در واقع وليو بعد غير رنگي است كه گاها از ان تحت عنوان ارزش رنگي نيز ياد مي شود.وليو به تيرگي و روشني رنگ اشاره نموده و داراي 11 درجه مي باشد كه از سياه مطلق تا سفيد مطلق را شامل مي شود .بنا بر اين رنگ هايي كه داراي وليو يكسان هستند بازتاب يكسان نيز دارند.
كروما اشباعيت
سومي صفت رنگ كروما يا اشبا عيتن مي باشد .خلوص يا شدت نسبي يك رنگ به وسيله اين كه چه مقدار رنگ خاكستري يا ساير رنگ ها به رنگ مورد نظر اضافه شود تعيين مي گردد.
كروما بيانگر درجه اشباع يا قدرت يك رنگ مي باشد.كروما توناليته هاي يك رنگ مي باشد .به عبارت ديگر به مقدار لون يك رنگ كروما گفته مي شود .مقياس كروما از خاكستري خنثي با شماره صفر شروع و تا با لا ترين درجه اشباع در هر سطح رنگي ادامه مي يابد.
بابراين رنگ ها را مي توان توسط سه بعد رنگي لون كروما و وليو مشخص نمود.
رنگ جدا سازنده
هنگامي كه دو رنگ از فاصله ي نز ديك نظاره گردند چشم ادمي رنگ ها را با يكديگر مخلوط و رنگ سوم را ايجاد مي نمايد كه ان را رنگ جدا سازنده مي نامند استفاده عمومي از رنگ هاي جدا سازنده در نقاشي پست ايمپرسيونيست با تكنيك نقاشي نقطه به نقطه (نقاشي چكه اي) ديده مي شود.جايي كه نقطه هاي كوچك يا ((نقاط)) رنگهاي مختلف روي پارچه نقلشي يك رنگ نيرومند يا بي نهايت پر رنگ را خلق مي نمايد.در رنگهاي مربوط به معماري پررنگترين حالت و عمق از اختلاط رنگ بدست مي ايد مانند لعاب كاري يا تكنيكهاي نقاشي منقوط كه در رنگ اميزي تزئيني مورد استفاده قرار مي گيرد.در مشاهده اشيا رنگارنگ چوبي يا سنگي مثالهايي از رنگهاي جدا كننده به وضوح به چشم مي خورد. وقتي كه سنگ گرانيت به دقت مورد بررسي قرار مي گيرد گونه هاي متفاوت بسياري از رنگ خاكستري ديده مي شوند ولي وقتي كه از فاصله اي مورد بررسي قرار ميگيرد همه نقاط رنگي با هم اميخته و كمپلكس خاكستري پر رنگ كه غير قابل تميز و در ظاهر بطور يكنواخت رنگي مي باشند را ايجاد مي نمايد.
رنگ هاي نافظ
وقتي كه رنگهاي گرم و سرد با هم نگريسته مي شوند رنگهاي گرم به نظر پيش رونده در صرتي كه رنگهاي سرد به نظر پس رونده ميرسند.رنگهاي گرمتر ايجاد فشار نموده و پاسخ فيزيولوژيك متفاوتي نسبت به رنگهاي سرد دارند.اين دليلي است كه چرا رنگهاي گرم به نظر برجسته و نزديك نما مي باشند.رنگهاي گرمتر همچنين واكنش فيزيلوژيك قويتر را ايجاد مي كنند. قرمز نارنجي و زرد طبيعتا محرك و به مراتب مهيج تر نسبت به ابي سبز و بنفش مي باشند وقتي كه رنگهاي قرمز زرد ابي با نسبتاي برابر با هم ديده شوند قرمز داراي بيشترين نفوذ و پيش رونده در صورتي كه زرد و ابي پس رونده (نفوذ زرد نسبت به ابي بيشتر ميباشد) مي با شد.
نسبتهاي رنگ
به عنوان يك قاعده عمومي در طراحي رنگها براي فضا هاي داخلي عاقلانه اين است كه قويترين
و نافذ ترين رنگها در كوچكترين مقادير مورد استفاده قرار گيرند .وقتي كه رنگهاي قويتر در مقادير كمتر مورد استفاده قرار ميگيرند.انها به عنوان تشديد كننده رنگهاي خنثي يا مات عمل مي نمايندكه بايد توجه شود همواره قويترين رنگها را در كوچكترين مقادير استفاده شوند
و......