پاورپوینت معماری معاصر ایران - در تکاپوی بین سنت و مدرنیته
بخشی از مطلب
سبک ملی باستان گرایی :
- مانند نئوکلاسیک اروپایی است البته با دو تفاوت عمده که مانند نئوکلاسیک اروپایی قانونمندی نداشت و همچنین تکنولوژی اروپایی را نداشت.
- شامل بنا های حکومتی که بناهای شاخص بودند و هدف از آنها بالا بردن روحیه ناسیونالیستی مردم توسط رضاخان به تقلید از آتاترک بود. (شامل ذکر است که این برداشت فقط فرمال بود و تقلیدی بیش محسوب نمی شد.)
- سازه این بناها دارای دیوار باربر با ستونهای بتنی بودند ولی با ظاهری باستانی و ایرانی.
معماران این دوران اکثرا خارجی بودند چون معماران سنتی ضعیف بودند، این معماران خارجی یا همان باستان شناسان که برای حفاری به ایران آمده بودند و با مهندسانی که برای راه آهن آمده بودند می باشند.
از سه محور باستانگرایی، دین زدایی و غرب گرایی، آن محوری که توانست برتری خود را در سالهای 1320 و بعد از آن نشان دهد، گرایش به غرب بود. در معماری این دوره نیز آنچه در نهایت به لحاظ سبک تفوق پیدا کرد آثاری بود که با نگاه معماری مدرن و مدرنیسم پدید آمد.
و....
فهرست مطالب
اولین معماران تحصیل کرده ی ایران در معماری قاجار
معماری پهلوی اول
ویژگی های سبک ملی دوره پهلوی اول
سبک ملی باستان گرایی
ویژگی های معماری مدرن در ایران
سبک های رایج معماری دوره ی رضاشاهی
نگاهی جامع بر معماری پهلوی اول
آثار معماران ایرانی وخارجی
دوره پهلوی دوم
آثار معماران ایرانی
معماران ایرانی متاخر نسل دوم