فهرست مطالب
پیشگفتار
چکیده
فصل اولکودک و عقب ماندگی ذهنی
عقب ماندگی ذهنی
تعریف
آمار
اثر عقب ماندگی ذهنی بر خانواده
مشکلات هیجانی و رفتاری
واکنش به وقایع استرس زا
مشکلات رفتاری
تظاهرات بالینی
تقسیم بندی عقب ماندگان ذهنی با توجه به بهره ی هوشی
عقب ماندگی ذهنی خفیف
عقب ماندگی ذهنی متوسط
عقب ماندگی ذهنی شدید
عقب ماندگی ذهنی بسیار شدید
کودکان استثنایی
تعریف کودکان استثنایی
نگاهی به کودکان و دانش آموزان عقب مانده ی ذهنی
مشکلات خانواده ی کودکان عقب مانده و چگونگی کمک به آنها
ویژگی های روانشناختی عقب ماندکی ذهنی
محدودیت های عاطفی
روش های درمانی
اتیسم چیست؟
علایم اتیسم
علل بروز اتیسم
روش های درمانی اتیسم
روش های ای سی ای
درمان اتیسم با کارتون
بررسی مقایسه ای کارکردهای غلبه طرفی مغز
نقاشی و تآثیر درمان آن در کودکان عقب مانده ذهنی
نقاشی و روان درمانی
نقش خانواده در سلامت روانی کودکان عقب مانده ذهنی
زبان آموزی کودکان عقب مانده
فصل دوم مبانی نظری معماری
طراحی اصولی شکل کلی فضای معماری
درک معماری برای پویا نمودن فضاهای آموزشی
آموزش پیش دبستانی در بلژیک
جامعه هلندی زبان بلژیک
ساختار آموزشی
اهداف آموزشی
جامعه فرانسه زبان بلژیک
ساختار اموزشی
نرخ شرکت در آموزش پیش دبستانی
اهداف اموزشی
جامعه آلمانی زبان بلژیک
ساختار آموزشی
اهداف آموزشی
ضوابط مهد کودک سازی
استاندارد دور از دسترس
کودک و معماری
دریافت حسی کودک از فضا
کودکان و رنگ ها
کودکان و روانشاسی رنگ ها
کودک شرایط محیطی و کالبدی
مهد کودک آنچه باید باشد
کودک خلاقیت معماری
خلاقیت چیست؟
هوش و خلاقیت
رهیافتهای طراحی برای کودکان
دریافت حسی و هوشی فضای معماری
ساختمان آموزشی قابل استفاده برای کودکان معلول
فصل سوم: ضوابط معماری و شهرسازی
ضوابط شهرسازی برای افراد معلول جسمی حرکتی
ضوابط طراحی فضایی شهری
پیاده رو
ضوابط پیش آمدگی در پیاده رو
پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو
رامپ جدول
محل عبور پیاده در سواره رو
توقفگاه
تجهیزات شهری
پارکینگ ها
ایستگاه ها
آبریز گاه ها
ضوابط طراحی معماری برای افراد معلول جسمی حرکتی
ساختمان های عمومی
عناصر مشترک در کلیه ی ساختمان های عمومی
ورودی ها
راهروها
بازشو ها
راه پله
سطح شیبدار
میله های دستگرد
آسانسور
فضاهای بهداشتی
علایم
کنترل الکتریکی
علایم خطر
فضاهای تجمع
ضوابط خاص کاربری ها
استثنائات
رستوران و چاپخانه
هتل ها
مراکز بهداشتی،درمانی،آسایشگاهی
مراکز تجاری
کتابخانه
ساختمان های مسکونی
مسکن قابل دسترس
چک لیست معیارهای مناسب سازی فضاهای آموزشی
خلاصه
مقطع پیش دبستانی
تسهیلات دوره ی پیش دبستانی
اهمیت پیش دبستانی
توانایی های دوره ی پیش دبستانی
شیوه های تحصیل در دوره ی پیش دبستانی
طراحی ساختمان مهد کودک
ضوابط مهد کودک سازی
ایمنی در مهد کودک
اصول ایمنی
سطح زمین بازی
طراحی و فضا
نگهداری و مراقبت
استاندارد های معماری طراحی مهد کودک
اندازه های بدن کودک
در ها
پنجره
ضوابط تجهیزات
توصیه ها
ضوابط طراحی و فضای باز و محوطه
الزامات عمومی
طراحی زمین بازی
وسایل بازی
فصل چهارم: ویژگی های محیطی و اقلیمی
مشخصات کلی اقلیمی منطقه
تقسیم بندی اقلیمی ایران
شناخت
جاذبه های جهانگردی استان گلستان
مهمترین صنایع دستی استان
بررسی و شناخت شهر گرگان
موقعیت کلی شهرستان گرگان در منطقه
مطالعات تاریخی گرگان
ویژگی های تاریخی
چکیده ی روند گسترش گرگان در طول تاریخ
سیمای شهر گرگان
فصل پنجم : بررسی نمونه های مشابه
بررسی نمونه های مشابه
نمونه های مشابه خارجی
مرکز توانبخشی و بازپروری کودکان عقب مانده در هاکنی،لندن
مدرسه ی ویژه ی کودکان عقب مانده درپالمرسون
رنگها در طراحی مهد کودکاسپانیا
نمونه های مشابه داخلی
مرکز توانبخشی رشد
کودکان رشد
آموزش استثنایی
تست هوش
کاردرمانی
فصل ششم:برنامه ی فیزیکی
منابع و ماخذ