فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول – بیان مسئله طراحی 2
1-1 معرفی مرکز آفرینشهای هنرهای تجسمی 2
1-2 هدف تحقیق 2
1-3 اهمیت موضوع 2
1-4 سابقه پژوهشهای انجامشده در زمینه موضوع و جنبههای نوآوری پروژه 3
1-5 روش تحقیق و چگونگی انجام آن 4
1-6 محل سایت و اهمیت انتخاب آن 4
2- مطالعات اولیه جهت طراحی 8
2-2 هوش 13
2-2-3 اهمیت تفکیک هوش و استعداد از یکدیگر 16
2-3 خلاقیت 17
2-4 اهمیت علاقه و تجربه در یادگیری 20
2-5 فرهنگ 21
2-6 گسترش فرهنگ 24
2-7 فراغت 26
2-8 مفهوم نوجوانی 29
2-11 روانشناسی کودک و نوجوان 35
2-12 آموزش و نوجوان 40
2-13 نقد وبررسی نظامهای آموزشی 42
تاثیر عامل سن برعلایق ونیازهای کودکان ونوجوانان در مطالعه 51
2-14 بررسی مقوله هنر 52
2-14-6 پیوند هنرها 62
2-14-9 هنرهای تجسمی 67
2-14-10-1-1-2 تعریفهای معماری بر پایه فضا 70
فصل سوم- تجزیه و تحلیل سایت 81
فصل چهارم-نمونه های مشابه موردی 99
موزه هنرهای معاصر 99
4-1 تاریخچه موزه هنرهای معاصر 101
دانشکده هنرهای زیبا 117
دانشگاه تهران 117
4-2 تاریخچه دانشکده هنرهای زیبا 119
6-2 ضوابط و استانداردهای کلی فضاها 155
6-2-5 اصول طراحی ایمنی در برابر آتش (مبحث فرار) 158
6-2-7 عوامل آسیبزا درساختمان مدارس 161
فصل هفتم-روند طراحی 167
7-5 جانمایی متناسب با سایت 169
7-7 سیستم تأسیسات 173
منابع و مأخذ 177
چکیده
پروژه مورد بحث تحت عنوان مرکز آفرینشهای هنرهای تجسمی واقع در شمال غرب تهران خیابان ایران زمین میباشد. طراحی این مرکز با هدف جوانان و نوجوانان جهت کشف علایق و استعداد ها و پرورش خلاقیتهای هنری انجام شد تا آنها پیش از ورود به موسسات آموزش عالی و گذراندن دورههای تخصصی هنر و به تبع آن مشاغل آیندهشان به طور کامل از علایق و استعداد های هنری خود آگاه شوند تا با دیدی باز قدم در راه آینده بگذارند و به اشتباه وقت و انرژی خود را صرف امور هنری که علاقه و استعدادی در آن زمینه نداردند نکنند.
در نهایت پس از انجام مطالعات اولیه و انتخاب و تحلیل سایت مناسب و طی کردن مراحل اولیه مثل تهیه برنامه فیزیکی و جانمایی در سایت متناسب با کانسپت اولیه طراحی معماری انجام شد. همزمان طراحی سیستم سازهای مناسب با طرح و ایجاد هماهنگی بین سازه و معماری و پیشنهاد سیستم تأسیساتی متناسب با سازه و معماری نیز در نظر گرفته شد.
حاصل کار مجتمعی تفریحی و هنری است که با اجرای برنامه های مدیریتی متفاوت سعی در رسیدن به اهداف ذکر شده دارد. این مجتمع که به شکل حجم های خمیده ی تندیس گرا طراحی شده و دارای 4200 متر مربع سطح اشغال و حدود 8000 متر مربع تراکم می باشد. از سیستم سازه ای خرپای فلزی و سیستم تأسیساتی هواساز که همزمان دما - رطوبت و تهویه را تنظیم میکند بهره میبرد.
فصل اول – بیان مسئله طراحی
1-1 معرفی مرکز آفرینشهای هنرهای تجسمی
در جامعه ی کنونی ما نبود مرکزی مناسب برای کشف و رشد استعدادهای هنری سبب هدر دادن استعدادهای بالقوه و قرار گرفتن هر فرد در جایگاهی میشود که علاقهای به آن ندارد و این باعث عدم انجام صحیح وظایف محوله به افراد جامعه میشود که حاصلی جز ایجاد انحراف در مسیر پیشرفت نخواهد داشت.
وجود چنین مرکزی سبب میشود افراد استعدادهای ذاتی خود را در زمینه های مختلف هنری شناسایی کرده، رشد و پرورش داده و در آینده به کار گیرند و نتیجه ی آن پیشرفت جامعه در زمینه ی فرهنگی و هنری خواهد بود.
1-2 هدف تحقیق
1) فراهم کردن زمینه تبادل افکار و مشارکت جوانان در زمینههای هنری و آموزش کار گروهی.
2) بهرهگیری از خلاقیت و نوآوری جوانان و افزایش زمینههای رشد هنرییشان.
3) شناسایی و کشف استعدادهای هنری جوانان و بهرهگیری از آن برای استغنای جامعه.
4) ارتقاء دانش و بینش جوانان کشور در زمینههای مختلف هنری.
5) پر کردن اوقات فراغت جوانان به شکل سالم و سازنده.
6) ایجاد زمینه لازم برای رشد تفکر نوین و کار آفرین و شناخت ظرفیت بالقوه کشور.
7) انعطاف پذیر کردن فضاهای آموزشی.
به طور کل هدف این مرکز فراهم کردن فضایی برای کشف و جهتدهی تواناییهای جوانان در زمینههای هنری است.
1-3 اهمیت موضوع
در طراحی این مرکز سعی خواهد شد تا حد امکان آزادی عمل کاربر و پرهیز از یکنواختی رعایت شود. لذا در طراحی فضاها سعی می شود از پلان های انعطاف پذیر و قابل تغییر استفاده شود تا به فراخور حال و زمان امکان تغییر در آن هاباشد. از آنجایی که قرار است مرکز به گونه ای باشد که جوانان اوقات فراغت خود را در آنجا به شکلی سالم پر کنند. باید تا حد امکان جنبه سرگرمی و در عین حال آموزشی خود را حفظ کند.
برای این منظور از آموزش مستقیم خودداری شده . چرا که در این صورت مرکز تبدیل به آموزشگاهی خواهد شد که فقط کسانی که قصد یادگیری دارند از آن استفاده می کنند و سایر جوانان خود را از شانس حضور در مرکز و آزمودن استعداد ها و علایق خود محروم می کنند. برای جلوگیری از این اتفاق در طراحی سعی شده تا حد امکان موانع موجود در سر راه کاربر برای تجربه ی مستقیم برداشته شود تا او به مدد تجربیات شخصی و حواس خود به شناخت جدیدی از مسایل و نکات هنری برسد. به این ترتیب علاوه بر آموزش غیر مستقیم امکان پی بردن هنرجو به علایق و توانایی ها در روند تجربه ی مستقیم شخصی اش فراهم می شود و در عین حال فضایی مفرح و سالم برای در کنار هم بودن دوستان و انجام تفریحات سالم