چکیده:
طراحي سالن تاتر مستلزم درک روابط پيچيدهاي است که مي توان آن را با برسي تاريخ ۲۵۰۰ ساله پيشرفت تاتر به دست آورردگرايش هاي ساخت و ساز سالن تاتر در شرايط جاري حفظ و احيا و مدرن کردن تاتر هاي پيشين قرن نوزدهم و اواسط قرن بيستم ساختمانهاي جديد با مشخصه هاي فضاي باز (آزمايشي) و بعد تبديل آنها به فضاي پيشرفته تر نمايش درهر کجا که مکان رويارويي بازيگر و تماشاگر باشد به وقوع ميپيوندد.
خواه اين مکان ميداني در شهر باشد يا خيابان يا سکويي در بازار و يا قهوهخانه. اما تئاتر بدون معماري معنا ندارد، تئاتر چه به شکل نمايش و اجرا باشد و چه به صورت جشن و مراسم،ماهيتا نبايد چنان با طبيعت خود يکي شود که قابل تشخيص نباشد.
زيرا در اين صورت نمايشي در کار نخواهد بود. چون بنيان تئاتر بر آگاهي دوسويه بازيگران و تماشاگران از وجود يکديگر است؛ بايد از جهان اطرافش متمايز باشد همانگونه که نمايش و واقعيت با هم تباين دارند. آشکارترين نشانه تئاتر همانا صحنه است که معماري آن در طول تاريخ دستخوش دگرگونيهاي فراوان گشته، اما هميشه مکاني کاملا مشخص و متمايز ازمحيط پيرامون بوده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه
فصل اول : اهداف و مبانی طرح ( رویکرد )
1-1) اهداف طرح
1-2) واژه فرهنگ
1-3) تعریف فرهنگ
1-4) تمدن
1-5) رابطه فرهنگ و تمدن
1-6) مفهوم تفريح
1-7) خاستگاه نمايش.
1-8) تئاترمدرن ومعماري تحول يافته ازآن
1-9) سيرتحولي نمايش وتالارهاي نمايش درايران
منابع فصل
فصل دوم: اقلیم
2-1) جغرافیای طبیعی تهران
2-1-1) شناخت شهر تهران
2-1-2) تهران استان ناهمواری ها
2-1-3) زمین لرزه
2-1-4) رودهای استان تهران
2-1-5) پوشش گیاهی
2-1-6) خصوصیات اقلیمی استان تهران
2-1-7) مشخصات جغرافیایی استان تهران
2-2-2) بررسی حرارتی تهران
2-2-3) باد و گلباد
2-2-4) بارش
منابع فصل
فصل سوم:مبانی نظری
3-1) شناخت موضوع
3-1-1) تئاتر به عنوان هنر
3-1-2) کارکرد های هنر
3-1-3) خاستگاههای تئاتر
3-2) تاریخ نمایش
3-2-1)تاریخ هنر های نمایشی در جهان
3 _ 2 _ 1 _ 1 ) تئاتر یونان و روم باستان قبل مسیحت
3 _ 2 _ 1 _ 2 ) نمایش در قرون وسطی
3 _ 2 _ 1 _ 3 ) رنسانس و هنر های نمایشی
3-2-1-4) انقلاب صنعتی و عصر جدید در اروپا و آمریکا
3-2-1-5) تاریخ هنر های نمایشی در ایران
منابع فصل
فصل پنجم: نمونه موردی
5-1) بررسی نمونه های داخلی
5-1-1) تالار وحدت تهران
5-1-2) تاتر شهر
5-2)بررسی نمونه خارجی
5-2-1)parco della musica
5-2-2)oslo opera house
5-2-3)la philharmonie luxembourg
5-2-4)Kodak theatre
منابع فصل
فصل چهارم :ضوابط واستاندارد هاو فضاهای مورد نیاز
4-1) ورودي
4-2) آمفي تئاتر
4-3) کتابخانه
4-4) بخش اداري
4-5) آموزشي
4-5) پارکينگ
4-6) تاسيسات
4-7) برنامه عملکردي وفيزيکي
4-8) عرصه بندي کل مجموعه
4-8-1) عرصه اداري
4-8-2)عرصه آموزشي
4-8-3) عرصه خدمات رفاهي وعمومي
4-8-4) رستوران
4-8-5) مسيرهاي پياده
4-8-6)خصوصيات کلي جوانان ونوجوانان
4-8-7) مفاهيم اجتماعي (قراردادهاوهنجارها
4-8-8) مفاهيم اوليه
4-8-9) فضا
4-8-10)کتابخانه وقرائتخانه
4-8-11)کليات واصول اوليه
4-8-12) ظرفيت کتابخانه
4-8-13) تنوع و وسعت مجموعه کتب ومنابع
4-8-14) مرکزخدمات اداري- فنيوپشتيباني
4-8-15) بخش خدمات فني
4-8-16) فضاهاي موردنياز
4-8-17) برنامه فيزيکی خانه تئاتر بر اساس متراژ
4-9) مقررات وآيين نامه ها
4-9-1) برنامه ريزي کلي
4-9-2) استاندارد وروديها – خروجيها
4-9-3) استانداردهاي صندليها
4-9-4) ابعاد کمينه براي صندليها
4-9-5) جايگاه نشستن
4-9-6) ساختار و اصول فيزيکي
4-9-7)ضوابط گنجايشي سالنهاي تئاتر
4-10) اندازه تئاتر
4-11)عرصه فرهنگي ( استانداردها – جزء فضاها
4-12) آمفي تئاتر ( استانداردها
منابع فصل
فصل ششم : روند طراحی